Datacenters

Datacenters

Wij leveren onze diensten vanuit 3 verschillende datacenters. Al deze datacenters voldoen aan de hoogste normen. Zaken als camerabewaking, toegangscontrole, zonebeveiliging, inbraakbeveiliging en brandbeveiliging zijn hier uiteraard geregeld. Daarnaast stellen wij hoge eisen aan de inrichting en kwaliteit van de netwerk infrastructuur van onze leveranciers. Onderstaand een overzicht van de faciliteiten in de datacenters en informatie over locaties van onze datacenters.


Beveiliging

Alle datacenters werken met een uitgebreid en strak beleid als het gaat om beveiliging. Een ieder die toegang wil tot het datacenter moet zich identificeren door middel van een identiteitsbewijs. Zonder onze specifieke toestemming krijgt niemand toegang tot onze servers.

Beveiligingssystemen:

- CCTV camera’s (binnen en buiten).
- Zonebeveiliging met toegangspoorten en keycards.
- Bezoekers worden in het gebouw altijd begeleid.
- Inbraakdetectiesystemen.
- Toegangsregistratie.
- Branddetectiesysteem.
- Brandblusinstallaties.
- Racks zijn met gecertificeerde sloten afgesloten.

Fysieke barrières:

- Elektrische hekken rondom het terrein.
- Ligging allemaal minimaal 1 meter boven NAP.
- Buiten aan- en afvliegroutes.

Stroomvoorziening

De datacenters beschikken over meerdere aansluitingen voor stroom die rechtstreeks zijn aangesloten op de verdeelstations van de netbeheerders.
Daarnaast is er in alle datacenters een noodstroomvoorziening welke voor langere tijd het volledige datacenter kan voor zien van noodstroom bij calamiteiten.

Koeling

In alle datacenters zijn uitgebreide voorzieningen voor optimale koeling van al onze apparatuur.
De installaties zijn op alle punten, inclusief pompen en leidingwerk, redundant uitgevoerd.
Op alle vloeren wordt gewerkt met zogenaamde closed cold corridors die energiebesparend zorgen voor een optimale koeling.

Support

Alle datacenters beschikken over engineers die 24 uur per dag on-site beschikbaar zijn voor calamiteiten en direct support kunnen bieden in het geval van calamiteiten.



Locaties


Hardware


In onze datacenters draaien meerdere cloudopstellingen die als volgt zijn opgebouwd:

Node

Een node is een fysieke server die, voor zover mogelijk, redundant is uitgevoerd om uitval te minimaliseren. Daarnaast zijn deze servers uitgerust met een grote hoeveelheid aan geheugen en krachtige processors zodat er voldoende capaciteit beschikbaar is om snel te kunnen schakelen. Een aantal van deze nodes vormen samen een zogenaamde pool. Doordat deze servers in een pool zijn gekoppeld, kunnen ze de resources met elkaar delen. Het voordeel hiervan is dat bij uitval van een node, de servers doordraaien op een andere node. Alle nodes maken gebruik van een SAN voor hun opslag, waardoor de data bij uitval van een node niet overgeplaatst hoeft te worden maar direct kan worden geladen vanuit een andere node. Dit voorkomt veel onnodige downtime bij (ver)storingen aangezien het verplaatsen van de data vaak het grootste gedeelte van de reparatietijd in beslag neemt.

SAN Storage

Alle opslag van de nodes gebeurt centraal op storage systemen van Dell Equallogic. Deze storage oplossingen zijn voorzien van dubbele voedingen, controllers, CPU, geheugen en 24 harddisks die in een RAID 50 opstelling draaien. Al onze apparatuur is aangesloten op redundante switches van Dell Equallogic die aansluiten op de serie van de storage oplossingen, voor een optimale werking. Deze switches zijn vervolgens rechtstreeks verbonden met de core-switches van onze netwerkleverancier(s).

Monitoring

Ondanks onze filosofie om alles zover mogelijk redundant uit te voeren kan er onverhoopt toch wel eens iets verkeerd lopen. Om deze reden monitoren wij onze netwerken en alle servers 24 uur per dag op beschikbaarheid met externe monitoringsystemen. Bij calamiteiten zijn onze engineers binnen enkele seconden op de hoogte van de problemen. Enkele aspecten waarop onze monitoringsystemen monitoren zijn:

  • Beschikbaarheid van het netwerk waarin de server draait.
  • Beschikbaarheid van de onderliggende infrastructuur waarop jouw server draait.
  • Beschikbaarheid van de server in het algemeen.
  • Het beschikbaar zijn van de webserver.
  • Het beschikbaar zijn van de mail server.
  • Het beschikbaar zijn van de database server.
  • Het controleren van de belasting op de server.
  • Het controleren van de opslagruimte op de server.


Wanneer er in één van onze bovenstaande zaken problemen optreden krijgen wij dit real-time door van onze monitoringsystemen. Tijdens kantooruren worden meldingen direct getoond op meerdere schermen die in het kantoor van Skyberate hangen. Deze meldingen worden zoveel mogelijk pro-actief opgepakt door onze servicedesk. Buiten kantooruren is er een doormelding naar de dienstdoende storingsengineers die calamiteiten proberen zo spoedig mogelijk voor je op te lossen.