WordPress XML-sitemap aanmaken

Zodra je bezig gaat met SEO zal de term vaker voorbij komen: de sitemap. Maar wat is het eigenlijk, en waarvoor kunnen we het gebruiken? Simpel uitgelegd is het een lijst van alle pagina’s van jouw website, welke gebruikt wordt om bezoekers informatie makkelijker te laten vinden. Er bestaan twee verschillende sitemaps, namelijk: HTML-sitemap & XML-sitemap

Verschil HTML-sitemap & XML-sitemap

De twee meest bekende vormen zijn de HTML-sitemap, welke gebruikt wordt voor menselijke bezoekers, en de XML-sitemap, welke gebruikt wordt voor zoekmachines. Normaal zal een bot als Google jouw site crawlen, en linkjes volgen om te zien welke content er te vinden is. Dit is niet altijd even betrouwbaar, omdat er niet overal of altijd naar alle pagina’s gelinkt wordt. Door middel van een sitemap kun je ook de minder gelinkte (maar voor je wel belangrijke pagina’s) alsnog laten indexeren door Google en andere bots.

Voordelen XML-sitemap

Door middel van de sitemap kun je ook aangeven bij Google welke pagina’s voor prioriteit hebben, belangrijk zijn, en waar je het liefst bezoekers ontvangt. Normaal gesproken zal Google alle pagina’s crawlen die hij tegenkomt, of dit nou een productpagina, een FAQ of een vergeten concept is dat nog niet gepubliceerd had mogen worden. Met een sitemap kun je per pagina aangeven of hij prioriteit heeft. Ook kun je de pagina’s die je niet geïndexeerd wil hebben weglaten. Houd hierbij wel rekening met het feit dat bots verder kijken dan de sitemap, en deze pagina’s dus alsnog kunnen indexeren. Het is dus geen methode om pagina’s te verbergen voor bots en zoekmachines.

Tip: voeg je XML sitemap ook toe aan Google Search Console zodat Google je gemakkelijker kan vinden en kan indexeren.

Met de structuur heb je in principe niet veel te doen, maar het is wel handig om deze te kunnen herkennen voor als je het bestand bekijkt. Het bestand begint en eindigt met een -tag, daarbinnen bestaat er voor elke pagina een -tag. Vervolgens word met de -tag de URL aangegeven. Alleen deze drie tags zijn verplicht, de overige zijn optioneel.

Hieronder een voorbeeld:

voorbeeld

De overige tags staan voor het volgende:

Lastmod: Last modified, oftewel: wanneer is de pagina voor het laatst aangepast?
Change Frequency: Hoe vaak de pagina wijzigt. De mogelijkheden hiervoor zijn als volgt:
– Always
– Hourly
– Daily
– Weekly
– Monthly
– Yearly
– Never
Priority: De prioriteit in relatie tot andere URL’s. Hiermee geef je aan welke pagina’s je het belangrijkst vindt op je site.

WordPress XML-sitemap aanmaken

Het aanmaken van een XML-sitemap verschilt per contentmanagementsysteem. In deze handleiding gaan we een WordPress XML-sitemap aanmaken. Om in WordPress een XML-sitemap aan te maken kan je het beste de Yoast SEO Plugin gebruiken. Met de Yoast SEO Plugin maak je in een paar simpele stappen een Sitemap aan. Deze optie is beschikbaar voor zowel de premium als de gratis versie van de plugin.

1. Log in op het dashboard van je WordPress site.

2. Download de WordPress SEO plugin.

3. Installeer en activeer de plugin.

4. Klik op SEO in het menu aan de linkerkant.

5. Klik op Algemeen.

Algemeen

6. Klik bovenin op Functies.

7. Vervolgens zie je een lijst met verschillende functies die je uit of aan kunt zetten. Zoek hier de XML-sitemaps op en zet deze op Aan.

XML-sitemap aanzetten

8. Als laatste moet je de wijzigingen opslaan door onderaan de pagina op Wijzigingen opslaan te klikken.

De XML-sitemap is nu aangemaakt.

in WordPress
Was dit artikel behulpzaam?