E-mailadressen beheren in cPanel

Via cPanel kan er gebruikt gemaakt worden van mail: je kan mail verzenden/ontvangen, mailadressen aanmaken, en forwarders aanmaken. De mail lezen kan via IMAP of POP3 in een mailprogramma zoals Microsoft Outlook, Thunderbird of alternatieven hiervoor.

In deze handleiding leggen we uit hoe je mailaccounts kan aanmaken, beheren en hoe forwarders werken en beheerd kunnen worden.

E-mailaccount aanmaken

1. Log in op cPanel door jouw domeinnaam in te voeren gevolgd door /cPanel. Bijvoorbeeld domeinnaam.nl/cpanel

2. Ga naar het kopje E-mail en klik op E-mailaccounts.

E-mail

Als er nog geen account is aangemaakt krijg je een formulier te zien. Als er al wel e-mailaccount bestaat kom je uit op een overzicht van bestaande accounts. Klik in dit geval bovenin op het tab E-mailaccounts toevoegen.

E-mail accounttoevoegen

3. Vul het formulier als volgt in:

Account name: het stuk van het e-mailadres vóór het apenstaartje (@), bijvoorbeeld “info” of jouw voornaam;
Domein: kies hier het stukje dat na het apenstaartje (@) moet komen;
Wachtwoord: vul hier het gewenste wachtwoord in;
Wachtwoord nogmaals: bevestig hier jouw gewenste wachtwoord;
Postvakquotum: Geef hier aan hoe groot de mailbox maximaal mag zijn;

4. Vink na het invullen het vinkje bij Send welcome email with mail client configuration instructions uit, en klik op Account maken.

Het account is nu aangemaakt.

E-mailaccount beheren

1. Log in op cPanel door jouw domeinnaam in te voeren gevolgd door /cPanel. Bijvoorbeeld domeinnaam.nl/cpanel

2. Ga naar het kopje E-mail en klik op E-mailaccounts.

E-mail

3. Ga vervolgens naar het tabblad E-mailaccounts

E-mailaccounts instellen

In dit overzicht kun je zien welke mailadressen er momenteel gebruikt worden, wat de status van de quota is, en kun je een aantal instellingen wijzigen.

Via dit overzicht is het volgende in te zien:

  • E-mailadressen
  • Account status (schorsingen/suspensions)
  • Quota status

In de meest rechter kolom kunnen de volgende taken uitgevoerd worden:

  • Openen van de webmail;
  • Disk en quota: quota instellen of wijzigen
  • Account schorsen (Inloggen, Versturen/ ontvangen van e-mail)
  • Het wachtwoord wijzigen
  • Instellingen van mailclient inzien
  • Het account verwijderen

Het standaard e-mailaccount

Ieder cPanel-account heeft standaard een e-mailaccount. Dit account wordt gebruikt als catch-all account, wat inhoud dat alle mail voor adressen die niet op de server bekend zijn hierin wordt opgevangen.

Je hoeft hier verder niks mee te doen, maar soms kan het handig zijn om het te controleren. Zo kan deze mailbox onverwachts enorm veel ruimte innemen binnen jouw pakket.

Disclaimer gebruik POP3

Voor het ophalen van e-mail adviseren wij het Internet Message Access Protocol (IMAP). Naast IMAP kun je er ook voor kiezen om je e-mail op te halen door middel van het Post office protocol (POP3). Wanneer je gebruik wilt maken van een e-mailaccount via meerdere apparaten dan is IMAP geschikter. Onderstaand wijzen we je graag op een aantal kenmerken van POP3 die nadelig kunnen zijn:

  • POP3 is niet geschikt voor wanneer je gebruik wilt maken van je e-mailaccount op meerdere apparaten;
  • POP3 bewaart e-mail lokaal op het apparaat (pc, tablet of smartphone). Bij een crash gaat al je e-mail verloren;
  • Met POP3 is er geen synchronisatie van e-mail tussen verschillende apparaten mogelijk;
  • Met POP3 worden verzonden e-mails niet gesynchroniseerd;
  • Met POP3 kunnen opgehaalde e-mails niet worden opgenomen in onze back-up.

Wij zullen daarom altijd mits het mogelijk is adviseren IMAP te gebruiken. Met IMAP staat alle e-mail centraal op de server en hier kunnen wij, in tegenstelling tot bij POP3, wel back-ups van maken.

in cPanel & DirectAdmin
Was dit artikel behulpzaam?