TIPS EN TRUCS VOOR MEER CONVERSIE TIJDENS DE FEESTDAGEN

Tips en trucs voor meer conversie tijdens de feestdagen

De laatste feestdagen van 2021 naderen, en dat zorgt voor de nodige opwinding bij ondernemers en consumenten.

Elk ander jaar is deze periode voor veel bedrijven behoorlijk stressvol. Voeg daarbij een aanhoudende pandemie, een vrij nieuwe en onbekende werkomgeving voor sommige werkgevers, een onstabiele economie en het wordt extra lastig. Nou, maak je geen zorgen. Zoals met alles, heb je alleen de juiste voorbereiding en wat goede oude moed nodig.

De hype en pre-sale buzz rondom de feestdagen komt al langzaam op gang en steeds meer ondernemers laten doorschemeren wat de consument aan acties en kortingen kan verwachten. Met de juiste voorbereiding, tips en trucs boek ook jij meer conversies tijdens de feestdagen.

Om jou daarbij te helpen hebben we nog een aantal last-minute tips en trucs voor je op papier gezet. Kijk welke voor jouw webshop van toepassing zijn. Succes!

Boost jouw conversie met deze tips en trucs

De feestdagen markeren het begin van ontelbare conversies en een adrenalinestoot van het behalen van enorme winsten. Als je een voorsprong wil nemen op de uitverkoop voor de feestdagen van dit jaar, is dit het juiste moment om jouw conversie machine aan te slingeren. Laten we eens kijken naar enkele praktische tips en trucs die je kunnen helpen jouw omzet te verhogen.

1# Bouw product- of dienstgerichte landingspagina’s

Een veelgebruikte en bewezen strategie voor het boosten van de conversie tijdens de feestdagen is het inzetten van een landingspagina. Een gerichte product of dienst specifieke landingspagina heeft één doel en is ontworpen om de intentie van de advertentie – waar de bezoeker op heeft geklikt – om te zetten in een aankoop. Een goede landingspagina valt of staat met goede SEO en conversie optimalisatie. Hoe je dat doet? We geven je een aantal tips:

  • Houdt het simpel door alleen de vereiste informatie te vermelden
  • Gebruik een aansprekende titel
  • Highlight de actie en gebruik een passende, opvallende call-to-action
  • Creëer urgentie door een countdown timer te plaatsen
  • Maak gebruik van reviews en testimonials
  • Zorg ervoor dat de landingspagina snel en mobielvriendelijk is

Gamification

2# Overweeg speciale acties

Wie wil er geen korting of cadeau? En al helemaal tijdens de dure feestmaanden maak je het voor consumenten extra aantrekkelijk om bij jou te kopen. Overweeg om een speciale Black Friday, Cyber Monday, Sint- of Kerstkorting te geven, of bedenk een ludieke actie. Wat tegenwoordig erg intrek is, is gamification. Bij gamicifcation kunnen klanten door middel van spelletjes korting, cadeaus of andere extra’s winnen. Een bijkomend voordeel hiervan is dat ze niet alleen minder betalen, ook houden ze een leuke ervaring over aan hun aankoop in jouw webshop. Daarmee is de kans groter dat ze jouw naam onthouden en het niet bij een eenmalige aankoop blijft.

Naast gamification, kun je bijvoorbeeld ook cadeaus onder iedereen die in de feestmaanden een aankoop in jouw webshop doet verloten. Dit zorgt wellicht voor extra bestellingen en als je het drempelbedrag om kans te maken op het cadeau slim kiest, voor een hogere gemiddelde orderwaarde.

Verder is het altijd een goed idee om trouwe klanten te belonen. Bied jouw trouwste klanten speciale kortingen aan waar alleen zij gebruik van kunnen maken. Denk aan het geven van een kortingspercentage maar ook een klein extraatje bij iedere bestelling. Het behouden van bestaande klanten is immers lastiger dan het aantrekken van nieuwe klanten.

3# Zorg voor verzendkosten

Verzendkosten betalen wordt door niemand leuk gevonden. Als je wil dit klanten snel en eenvoudig overgaan tot conversie, moet het plaatsen van een bestelling toegankelijk en laagdrempelig zijn. Je kunt de verzendingen gratis houden voor alle bestellingen of bestellingen boven een bepaald bedrag. Daarmee geef je net dat zetje dat klanten vaak nog nodig hebben om daadwerkelijk een aankoop te doen.

4# Pas cross-selling toe

Als het mogelijk is, dan is het geen verkeerde keuze om gebruikte maken van de cross-selling. Feestdagen zijn een goed moment om producten voor te stellen die passen bij de producten en diensten die de klanten al kopen. Cross-selling is een geweldige marketingstrategie om waarde toe te voegen aan de aankopen van de klant en om de conversiewaarde te verhogen.

Mobile first

5# Denk mobile first

Mobiele e-commerce groeit in een snel tempo. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org blijkt dat van de online consumenten 58% minimaal één aankoop via de smartphone heeft gedaan.

We roepen het al langer: de smartphone is hard op weg om de belangrijkste device te worden als het gaat om online shoppen. Voor online retailers is het dus van groot belang dat hun webshop mobile friendly is, je ontkomt er niet meer aan”, Marlene ten Ham, directeur Thuiswinkel.org.

De mobiele shop experience van jouw webshop is superbelangrijk, en wordt steeds belangrijker voor een goede conversie en om de gemiddelde orderwaarde te verhogen. Hoe vervelend is het niet dat een webshop een onlogische lay-out heeft of de invulvelden ingewikkeld in te vullen zijn op een klein scherm. Zorg ervoor dat jouw webshop responsive is en zich goed aanpast aan de grootte van het scherm.

En niet alleen jouw webshop moet responsive zijn, ook jouw e-mailcampagne mails. Consumenten – en jij waarschijnlijk ook – openen hun mails het liefst op hun mobiele telefoon. Zorg ervoor dat de mail kort, pakkend, snel en overtuigend is. Geen inspiratie? Kijk eens bij de grote giganten zoals Ziggo, Zalando, Bol.com en Coolblue.

6# Herstel verlaten winkelwagentjes met feestelijke kortingen

Tijdens de feestdagen is er meer competitie, dus je zult meer producten teruggestuurd krijgen en je zult meer verlaten winkelwagentjes zien. Als je van plan bent in te zetten op Black Friday en daaropvolgende feestdagen, dan is het een gemiste kans als je geen verlaten winkelwagencampagne inricht. Herinner bezoekers aan hun afgebroken bestellingen met als doel dat ze deze alsnog afrekenen. Je kunt de achtergelaten winkelwagentjes nieuw leven inblazen door speciale feestelijke kortingen aan te bieden op de geselecteerde items. Probeer de klanten waar mogelijk opnieuw te targeten.

7# Een opt-in pop-upaanbieding toevoegen

Negeer het potentieel van opt-in-aanbiedingen niet tijdens de feestdagen. Deze zullen mensen aanmoedigen om zich aan te melden voor nieuwsbrieven, e-mails en loyaliteitsprogramma’s. Je kunt gratis verzending aanbieden of bijvoorbeeld 10% korting op hun eerste bestelling. Ze doen op dit moment misschien geen aankoop, maar ze hebben zich aangemeld voor jouw opt-in-aanbieding en kunnen later een aankoop doen.

Dit zijn enkele van de meest toegepaste trucs om de online verkoop van jouw producten te verhogen. Deze tips en trucs vergemakkelijken het creëren van een complete marketingstrategie om jouw producten onder de aandacht te brengen en de zichtbaarheid van jouw merk te vergroten.

8# Laat e-mails niet verdwijnen in de spam

Test van te voren goed of je e-mails niet in de reclame- of spambox terechtkomen. Nieuwsbrieven en aanbiedingen hebben de neiging om direct in reclame- of spambox terecht te komen. Het risico hiervan is dat veel abonnees de acties waar je veel tijd en moeite in hebt gestoken niet te zien krijgen. Erg zonde. Verklein het risico dat je e-mails in de reclame- of spambox terechtkomen door rekening te houden met de volgende zaken:

  • Gebruik alleen html, geen javascript
  • Kies een goede balans tussen tekst en afbeeldingen
  • Vermijd ‘verboden woorden’ waardoor e-mails niet langs de firewall komen
  • Gebruik altijd hetzelfde e-mailadres als afzender
  • Gebruik een werkend afzendadres, een waar de lezers ook op kunnen antwoorden

Webshop feestdagen-proof

Maak jouw webshop feestdagen-proof

Je hebt zojuist een aantal tips en trucs gelezen over hoe je meer bezoekers naar jouw website kunt lokken en meer conversie uit deze bezoeken kunt halen. Misschien was je al druk bezig met het toepassen van bovenstaande tips, misschien heb je ze al toegepast of misschien moet je nog beginnen.

Hoe dan ook, als je gebruik maakt van dergelijke strategieën trekt dat meer bezoekers naar jouw webshop dan normaal. Meer bezoekers brengt kansen maar ook bedreigingen. Een van die bedreigingen is de belasting op je hostingpakket. Dit kan leiden tot een trage of – in het ergste geval – onbereikbare shop. Dat willen we ten allen tijden voorkomen; want een onbereikbare site betekent geen omzet.

Dat zou zonde zijn omdat alle tijd en energie die je erin hebt gestoken dan voor niets is geweest. Voorkom frustratie door webpagina’s die traag laden of het niet kunnen afronden van betalingen. Niemand vindt het leuk om in de rij te staan voor een kassa; zeker online niet.

Tijd voor actie

Wil jij de show stelen in kwartaal vier? Dat kan alleen als je weet wat je kunt verwachten en goed bent voorbereid. Door al tijdig naar de piek verwachtingen te kijken, kun je jouw webshop goed voorbereiden. Weet je niet zeker of jouw webshop feestdagen-proof is? Dan adviseren we om hier nu nog actie op te ondernemen.

In voorgaande blogs ‘Hoe omgaan met verkeerspieken op een webshop’ en ‘4 e-commerce uitdagingen tijdens de feestdagen’ schreven we over hoe jij jouw webshop kunt voorbereiden op de komende weken. Mocht je die nog niet gelezen hebben, dan kunnen we dat zeker aanbevelen. Hoe beter jij bent voorbereid, des te succesvoller de feestdagen zijn. Jij wilt toch ook het maximale uit het maximale halen?

Helaas zien we nog te veel webshops die slachtoffer zijn van een slechte voorbereiding: slechte prestaties, te weinig servercapaciteit, geen testen gedaan en te weinig ondersteuning. Voorkom dit.

Voorbereid de feestdagen in

Ben je klant bij ons? Dan kan onze Shopping Madness-deal interessant zijn voor jou. Zo maken we van de feestdagen samen een groot succes. Laat die storm van online shoppers maar komen, want jij bent voorbereid. Zo haal je meer orders binnen dan ooit tevoren!

Om de gekte van de komende maand(en) te trotseren is het slim om te upgraden. Voorkom dat je webshop offline gaat en je daardoor omzet misloopt. Twijfel je? Neem het zekere voor het onzekere en kies voor extra resources en je ontvangt een gratis SLA upgrade. Gaat je webshop toch offline, dan kun je ons altijd bellen met je verhoogde SLA.

Met een SLA 7 profiteer je iedere dag tussen 9.00 – 21.00 van snellere support en meer ondersteuning. Met een SLA 8 en SLA 9 is dit zelfs 24 uur per dag! In de tabel hieronder een overzicht van de extra voordelen die bij een SLA 7 over hoger horen.

SLA
Monitoring
Back-up
Service time
SLA 7
✔️
✔️
9.00 – 21.00
SLA 8
✔️
✔️
24/7
SLA 9
✔️
✔️
24/7

*Actie upgradeoverzicht

Optie 1: 16 GB MEM upgrade voor €149,00 p/m, inclusief gratis SLA 7 t.w.v. €125, -.
Maak je al gebruik van SLA 7, dan krijg je 10 procent korting op de upgrade.
Optie 2: 24 GB MEM upgrade voor €230,00 p/m, inclusief gratis SLA 8 t.w.v. €145, -.
Maak je al gebruik van SLA 8, dan krijg je 15 procent korting op de upgrade.
Optie 3: 32 GB MEM upgrade voor €379,00 p/m, inclusief gratis SLA 9 t.w.v. €195, -.
Maak je al gebruik van SLA 9, dan krijg je 20 procent korting op de upgrade.

Ben je geïnteresseerd in onze Shopping Madness-deal? Start een chat, mail naar info@skyberate.nl of bel naar 0316 – 712 000 en vraag naar verkoop.

Kortom

Deze tips en trucs zorgen voor meer conversie tijdens de feestdagen; de beste tijd om jouw producten onder de aandacht te brengen. Maar vergeet niet dat wanneer consumenten in 2021 aankoopbeslissingen nemen, ze niet altijd nadenken over kanalen, contactpunten en het pad naar aankoop. Ze laten merken toe in hun leven die hun waarde opleveren in de vorm van gratis inhoud, controle over hun persoonlijke informatie, relevante en opwindende advertenties en een consistente omnichannel-ervaring.