Hoe omgaan met verkeerspieken op een webshop

Hoe omgaan met verkeerspieken op een webshop

Er was eens een tijd dat je ongeveer elk product via het internet had kunnen verkopen en daar veel geld mee had kunnen verdienen. De concurrentie was minimaal, er lagen minder gevaren op de loer en je hoefde je geen zorgen te maken over verkeerspieken die je server overbelastten. Maar die tijd ligt achter ons.

De moderne ondernemers worden dagelijks geconfronteerd met e-commerce uitdagingen die het bedrijf flink kunnen schaden als ze niet op de juiste manier worden afgehandeld. In een snel veranderend digitaal landschap moet men snel schakelen om relevant te blijven. Om te concurreren en om het aantal conversies te stimuleren, bieden webshops verschillende acties aan om potentiële klanten aan te trekken, vooral tijdens de feestdagen.

Als gevolg van deze acties neemt het volume van het online verkeer aanzienlijk toe tijdens de grootste e-commerce piek van het jaar: kwartaal vier. Helaas zijn veel webshops niet in staat om standaard verkeerspieken effectief aan te pakken. Dus hoe ga je om met verkeerspieken om te zorgen dat je probleemloos de feestdagen doorkomt?

In deze blog lees je niet alleen wat verkeerspieken zijn en wanneer ze optreden, maar ook vind je tips om je te wapenen tegen deze verkeerspieken.

Wat zijn verkeerspieken?

Gewoonlijk groeit het websiteverkeer geleidelijk in de loop der tijd. Dit geeft de eigenaren ruimschoots de tijd om actie te ondernemen voordat het hostingpakket tegen zijn limiet stuit. Echter gebeuren er dingen waardoor veel mensen jouw webshop in één keer bezoeken, wat voor schommelingen in het verkeer zorgt. Dit kan van alles zijn; een actie, tv-commercial of e-mailcampagne. Deze schommelingen in het verkeer noemt men ook wel verkeerspieken.

Een grote bezoekersstroom is meestal goed nieuws, maar grote schommelingen in het verkeer kunnen ook gevaarlijk zijn. Veel verkeer is een goede zaak, want het betekent meer bezoekers die klant kunnen worden. Maar als jouw webshop niet is ingericht op schommelingen in het verkeer kan jouw webshop erg traag worden. En is het ergste geval zelfs offline gaan.

Verkeerspieken feestmaanden

Zoals op de afbeelding hierboven te zien heeft de betreffende webshop een flinke toename in verkeer rond de feestdagen. Soms tot wel twee keer zoveel dan normaal. In 99% van de gevallen is een server hier niet op ingericht omdat de webshop de rest van het jaar een constant aantal bezoekers heeft.

Belangrijkste data voor verkeerspieken

De volgende data zorgen voor verkeerspieken bij webshops:

  • Halloween = zondag 31 oktober 2021
  • Singles Day = donderdag 11 november 2021
  • Black Friday = vrijdag 26 november 2021
  • Cyber Monday = maandag 29 november 2021
  • Sinterklaas = zondag 5 december 2021
  • Kerst = zaterdag 25 december 2021

De impact om Halloween en Singles Day is nog vrij beperkt in Nederland vergeleken met de andere dagen, maar zijn groeiende. Dit komt doordat grote partijen als Bol.com en Coolblue.nl hier tegenwoordig op inspelen.

Black Friday en Cyber Monday inmiddels volledig ingeburgerd en opgenomen in de strategie van elke webshop. Tegenwoordig betrekken veel webshops zelfs het hele weekend erbij.

Heb jij voor bovenstaande dagen lucratieve acties in gedachten? Dan is de kans aanwezig dat jouw webshop te maken krijgt met schommelingen in de bezoekersaantallen en dus verkeerspieken. We willen graag dat je goed bent voorbereid. Daarom hebben we een aantal tips in kaart gebracht.

Tips om verkeerspieken van een webshop de baas te zijn

De e-commerce piek (kwartaal vier) is dé periode om heel wat orders binnen te halen, als je slim en voorbereid te werk gaat. Sommige webshops halen tot wel 30% van hun jaaromzet.

Maar deze e-commerce piek gaat altijd gepaard met verkeerspieken, wat kan resulteren in plotselinge websitecrashes, waardoor jouw klant gedwongen wordt om bij de concurrent te gaan shoppen. Dat wil je voorkomen, toch?

Laten we kijken hoe jij verkeerspieken de baas kunt zijn.

1# Uitstekende prestaties

Zorg ervoor dat jouw webshop presteert. Dit is altijd belangrijk, ongeacht de hoeveelheid verkeer die je ontvangt. Het optimaliseren van jouw webshop voor snelheid kan op verschillende manieren. Je kunt bijvoorbeeld alle afbeeldingen optimaliseren, omdat dit de laadtijd verkort en dus verzoeken sneller verwerkt worden. En een andere manier om de snelheid van jouw webshop te verbeteren is door gebruik te maken van caching.

Caching is een van de meest effectieve manieren om de prestaties van een webshop te verbeteren. Het slaat verzoeken op in een sneller geheugen, zodat de pagina bij het volgende verzoek vanuit het snellere geheugen kan worden geleverd in plaats van opnieuw te moeten worden geproduceerd. Daardoor krijgen sitebezoekers content in een sneller tempo geserveerd. Een ander bijkomend voordeel is dat caching het resourceverbruik vaak drastisch verminderd. Als gevolg hiervan kan je veel meer sitebezoekers afhandelen dan wanneer je geen gebruik maakt van caching.

Waarom is mijn website traag

2# Controleer vooraf de servercapaciteit

Je moet je vijand kennen om ervan te winnen.

In ons blog ‘4 e-commerce uitdagingen tijdens de feestdagen‘ schreven we ook al over de schaalbaarheid van de server. Tijdens de feestdagen neemt het verkeer aanzienlijk toe, dan moet je weten of de server – waarop jouw webshop draait – bestand is tegen deze toename in het verkeer. Het maximale aantal sitebezoekers is voor elke webshop anders en afhankelijk van verschillende factoren, zoals hosting, site-inhoud, enz. Jouw hostingpartij of ontwikkelaar kan meestal wel een ruwe schatting doen, maar om echt voorbereid te zijn, kun je dit laten testen. Dadelijk meer hierover.

Bij Skyberate kunnen al onze pakketten, van server en hoger, het memory en CPU gebruik naar behoefte maximaliseren. In situaties waarin jouw site mogelijk extra resources nodig heeft, kan je snel opschalen naar een krachtiger pakket. Of op elk moment CPU, RAM of andere resources laten toevoegen, wanneer dat nodig is.

Voor sites die een enorme toestroom aan verkeer verwachten, hebben we ook krachtige maatwerk oplossingen. Hiervoor kun je een adviesgesprek aanvragen met Rene.

3# Test op plotselinge verkeerspieken

Iedere webshop wil meer bezoekers, maar als er te veel tegelijkertijd komen kan jouw webshop crashen. Daarom is het goed om te testen of jouw webshop bestand is tegen de toename in sitebezoekers. Zojuist gaven we al aan dat het goed is om te weten hoeveel sitebezoekers jouw webshop aankan, echter is dit – zoals aangegeven – vaak een ruwe schatting. Ga je voor zekerheid? Dan kun je de web server load van jouw webshop door ons laten testen.

Als je bij ons een eigen server afneemt kunnen we een stroom van bezoekers simuleren die tegelijkertijd jouw site bezoeken. In overleg testen we de belangrijkste pagina’s, zonder downtime.

Web server load testing

Ook kun je zelf testen doen met tools zoals k6 Cloud.

4# De voorspellende kracht van data

We zullen altijd aanbevelen om zelf onderzoek te doen naar de momenten wanneer je meer sitebezoekers verwacht. Je kunt bijvoorbeeld analyseren wat er gebeurde in de voorgaande jaren vóór, tijdens en na de feestdagen. Hou hierbij rekening met trends in feestdagen. Naast Black Friday en Cyber Monday doet Singles Day het erg goed, en natuurlijk Sinterklaas en Kerstmis. Data van voorgaande jaren kan een goede voorspeller zijn van het succes, en dus het volume, voor de komende jaren.

Als je van tevoren weet dat jouw webshop wel eens kan overstromen met sitebezoekers tijdens specifieke dagen van het jaar. Ga dan met deze data naar je hostingpartij en stem ver van tevoren af wanneer jouw webshop meer capaciteit nodig heeft. Met deze data kun je eenvoudig inspelen op wat er komen gaat.

Veel hostingpartijen, waaronder wij, zullen voor de feestdagen vragen aan klanten of extra capaciteit voor de drukste periode van het jaar wenselijk is. Zo blijft jouw webshop online en kun je maximaal profiteren van de feestmaanden.

5# Proactieve ondersteuning

Een goede voorbereiding is het halve werk, maar zelfs met een goede voorbereiding kunnen er problemen ontstaan. Als je hostingpartij geen goed en proactief supportteam klaar heeft staan om je op zo’n moment te helpen, dan kan jouw webshop zomaar uren platliggen. En in het geval van een verkeerspiek – wanneer het erg druk is op jouw webshop – is dat ondenkbaar. Ondersteuning hoort nuttig, snel en vriendelijk te zijn en moet je op een proactieve manier ondersteunen wanneer er problemen ontstaan.

Bij Skyberate doen we er alles aan om aan deze criteria te voldoen. Als het probleem zich aan de serverkant bevindt, zal dat snel opgelost worden. Zit het probleem binnen jouw site zelf, dan proberen we ook waar nodig te helpen. Helaas kunnen we niet alle fouten in je code oplossen, maar we kunnen zeker helpen bij het identificeren van het probleem, zodat je het snel kan oplossen met je ontwikkelaar. Neem maar van ons aan, veel hosts beginnen daar niet aan!

Proactieve ondersteuning

Op zoek naar 24/7 support, aangezien serverproblemen op elk moment kunnen opspelen, ook midden in de nacht. Als je wakker wordt gemaakt door een melding dat jouw webshop platligt en je omzet misloopt, dan wil je dat snel opgelost hebben. Want je wilt geen verkeer en omzet mislopen (naast dat je überhaupt ’s nachts niet wakker gemaakt wil worden) Kies dan voor een Service Level Agreement (SLA), daarmee kun je onze storingsdienst 24/7 bereiken en ben je binnen no-time weer online.

Voorbereid op verkeerspieken

Nog te veel webshops zijn slachtoffer van een slechte voorbereiding: slechte prestaties, te weinig servercapaciteit, geen testen gedaan en te weinig ondersteuning. Als je bovenstaande tips volgt zou je goed voorbereid moeten zijn op verkeerspieken tijdens de feestdagen. Neem extra de tijd om serverproblemen, resourcegebruik en perioden met veel verkeer te onderzoeken. Zorg ervoor dat jouw hostingpakket meer dan voldoende middelen heeft om onder extreme druk te functioneren.

Vergeet ook vooral niet om back-ups te maken en de webshop te onderhouden – deze facetten zijn ook belangrijk tijdens perioden met veel verkeer.

Door onderzoek te doen en je voor te bereiden op perioden met verkeerspieken, blijven jouw klanten tevreden en jouw portemonnee vol.