4 e-commerce uitdagingen tijdens de feestdagen

4 e-commerce uitdagingen tijdens de feestdagen

De drukste winkelmaanden van het jaar beginnen binnenkort en de hele wereld is klaar om geld uit te geven aan cadeaus voor vrienden, familie en zichzelf. Tijdens Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis is er een enorme toename aan sitebezoekers, samen met hun kooplust.

Deze toename in verkeer kan veel stress veroorzaken voor webshop-eigenaren en marketeers.

Om jezelf te redden van de stress en te profiteren van de toename in potentiële klanten, moet je je webshop tijdig voorbereiden. Daarom hebben we speciaal voor jou 4 e-commerce uitdagingen tijdens de feestdagen in kaart gebracht. Kun jij ze afvinken?

Het is niet voor niet s dat ze zeggen: ‘een goed begin is het halve werk’.

E-commerce uitdagingen tijdens de feestdagen

De feestdagen zijn zowel spannend als uitdagend voor webshops. De beste manier om je webshop op deze chaotische tijd voor te bereiden, is door je bewust te zijn van de uitdagingen die op je afkomen. Alleen door passende maatregelen te nemen ga je de drukste winkelperiode van het jaar met een goed gevoel tegemoet.

Laten we kijken naar de uitdagingen.

1# Webshop performance

Als een website tegenwoordig niet binnen drie seconden is geladen, zullen veel bezoekers de website verlaten. Het is daarom voor iedere webshop een no-go om in te leveren op website performance, om wat voor reden dan ook. Daarom moet je je koste wat het kost concentreren op het verbeteren van de laadtijd van jouw webshop.

Je kunt beginnen met het zo licht mogelijk maken van jouw webpagina, zodat de website minder verzoeken naar de server hoeft te sturen. Een veel voorkomend probleem van een te zware pagina zijn niet-geoptimaliseerde afbeeldingen. Je kan dit probleem vaak prima zelf oplossen door de afbeeldingen om te zetten naar het beste afbeeldings-format en te comprimeren.

Waarom is mijn website traag

Een andere manier om de websitesnelheid te verbeteren is de inzet van website caching. Website caching is een van de meest winstgevende technologieën voor een snellere website die beschikbaar is. De technologie maakt websites extreem snel, wat leidt tot betere SEO-scores en een betere gebruikerservaring – om nog maar te zwijgen over de conversiewinst.

2# Server schaalbaarheid

Een ander veel voorkomende uitdaging heeft betrekking op de schaalbaarheid van de server. Tijdens de feestdagen neemt het online verkeer vaak aanzienlijk toe, dan is het prettig om te weten of de server – waarop jouw webshop draait – bestand is tegen verkeerspieken.

Er zijn genoeg webshops die offline gaan op het moment dat ze op hun opslag- of datalimiet stuiten. De oorzaak hiervan is dat er niet goed wordt geschakeld met de hostingpartij over de verwachte verkeerspiek. Of dat de hostingoplossing niet schaalbaar is (een veelvoorkomend probleem bij shared hostingoplossingen).

Een onbereikbare webshop heeft een directe negatieve impact op de winkelomzet en winstgevendheid. Daarom is het goed om te overwegen of je kiest voor een betrouwbare cloudhostingservice in plaats van jouw webshop te laten hosting op een onbetrouwbare hostingomgeving die jouw business kan schaden.

3# Webshop beveiliging

Beveiliging van jouw webshop is misschien wel het allerbelangrijkste. Webshops verzamelen privacygevoelige informatie, waaronder klantcontactgegevens, creditcard- en bankgegevens, enz. En de beveiliging van deze gegevens vraagt om constante aandacht van de ondernemer.

Managed e-commerce hostingplatforms zoals Skyberate nemen beveiliging zeer serieus en implementeren verschillende beveiligingsmaatregelen op alle niveaus, waaronder netwerk monitoring, Cloudflare CDN, Firewall, BitNinja, enz. Daarnaast moet een webshop minimaal een geldig SSL-certificaat hebben om – de gegevensoverdracht tussen klant en webshop – te beveiligen.

Maak jouw website veilig

4# Is jouw webshop mobielvriendelijk

Online aankopen doen met je smartphone is inmiddels net zo normaal als fysiek winkelen. Het is niet voor niets dat mobiel shoppen in Europa goed is voor een kwart van het totale winkelvolume. En uit onderzoek van Mastercard bleek dat 70% van de Nederlandse consumenten een smartphone gebruikt om online aankopen te doen. En dat 30% van de consumenten zelfs wekelijks overgaat op conversie. Genoeg redenen om er zeker van te zijn dat jouw webshop mobielvriendelijk is.

Webshop mobielvriendelijk

Als je niet zeker weet of jouw webshop daar klaar voor is, zijn er een aantal gratis tools die je kunt gebruiken om erachter te komen. De meest voor de hand liggende tool is de: Mobielvriendelijke test van Google. Voer simpelweg de URL van jouw website in de mobielvriendelijke test van Google in en deze laat je weten of je een mobielvriendelijke pagina in handen hebt. Als de door jou ingevoerde website de test van Google doorstaat, zie je de groene banner die aangeeft dat de website mobielvriendelijk is.

Kortom

Hoewel deze tips nuttig zijn voor het beheren van meer webverkeer tijdens de feestdagen, zijn het ook belangrijke stappen waaraan webshops het hele jaar door moeten werken. Onder andere om een boeiende, gebruiksvriendelijke online-ervaring te creëren dat van iedere webshop wordt verwacht in het huidige digitale tijdperk.