SEA vs SEO - Dit zijn de grootste voor- en nadelen

SEA vs SEO: Dit zijn de grootste voor- en nadelen

Zichtbaar zijn in zoekmachines is voor ieder bedrijf van cruciaal belang. Een hogere positie in de zoekresultaten zorgt voor meer verkeer naar de website, meer leads en een hogere conversie.

Er zijn twee manieren van digitale marketing om meer verkeer naar een website te trekken via de zoekopdrachten die internetgebruikers op een zoekmachine uitvoeren. Echter zijn deze twee technieken heel verschillend: de een vertrouwd op de organische resultaten (SEO) van een website, terwijl de andere de voorkeur geeft aan het tonen van advertenties (SEA). De keuze of combinatie tussen Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA) kan voor online ondernemers erg lastig zijn.

In dit artikel gaan we ons verdiepen in wat SEO en SEA betekend en wat de verschillen zijn.

Het verschil tussen SEA en SEO

Om een keuze te kunnen maken is het allereerst belangrijk om te weten wat het verschil is tussen deze twee. SEA staat dus voor Search Engine Advertising, wat betekend dat je gaat adverteren in zoekmachines. Daarentegen staat SEO dus voor Search Engine Optimization, wat betekent dat je jouw website gaat optimaliseren voor een betere plek in zoekmachines, kosteloos.

SEA VS SEO

Wat is SEO

SEO staat voor “Search Engine Optimization”, ook wel “optimaliseren voor zoekmachines” genoemd, en verwijst naar de positie van een website in de zoekresultaten. SEO is dus een methode om de positie van een website in de zoekresultaten te verbeteren, voor één of een gekozen groep trefwoorden. Door SEO goed in te richten zorg je ervoor dat jouw website goed vindbaar is in zoekmachines zoals Google, Yahoo, Bing enzovoort. En laat zoekmachines je bezoekers weten welke informatie ze op jouw website tegenkomen. Bij het inrichten van een pagina dien je te letten op twee verschillende soorten SEO, namelijk: Inhoudelijk SEO en Technisch SEO. Later meer hierover.

Beide soorten SEO zijn graadmeters die deel uitmaken van het beoordelingsproces van zoekmachines. Aan de hand van deze graadmeters krijgt jouw website een kwaliteits- en relevantiescore en bepalen zoekmachines of je een hoge of lage positie in de zoekresultaten krijgt (ranking).

Inhoudelijk SEO

Inhoudelijke SEO kijkt naar de tekst op de pagina. Is de content relevant en gedenkwaardig. En bovenal geeft de schrijver antwoord op de vraag van de lezer. Focus op inhoud en niet op aantal woorden of over optimaliseren, dat is wat het algoritme van Google probeert te belonen. De rol van het algoritme is dus bekend, maar de precieze werking ervan wordt geheim gehouden. Bij iedere nieuwe Google update wordt het algoritme een stukje slimmer. Bijvoorbeeld met de nieuwe Google Core Update uit juni 2021 focust Google zich meer en meer op relevante teksten. Teksten die to-the-point komen en er niet omheen draaien.

Technisch SEO

Technisch SEO kijkt of de website technisch correct en up-to-date is volgens de laatste technieken. Dit noemt men ook wel structured data of gestructureerde gegevens en helpt zoekmachines de inhoud van pagina’s beter te begrijpen. Zoekmachines zijn goed in het meten van technische parameters van jouw pagina, zoals de mobiele ervaring en laadsnelheid. Maar als het gaat om de kleinere details van een pagina, de betekenis van de kleinere elementen, hebben zoekmachines hulp nodig. Daarvoor krijgen zoekmachines hulp van schema.org. Schema.org kan de opmaak van bijvoorbeeld bedrijfslogo’s en reviews, die zoekmachines als stukjes code zien, vertalen naar begrijpbare taal.

Laatst schreven we een artikel over Timestampen van content voor betere SEO resultaten. In de huidige online wereld spelen veiligheid en betrouwbaarheid een steeds belangrijkere rol, die Google ook beloont. Zo helpt een SSL-certificaat je een betere ranking te behalen omdat bezoekers veilig gegevens kunnen achterlaten. En het is goed mogelijk dat het timestampen van content ook beloont gaat worden, omdat dit de auteursrecht van content beschermt. Het is dus legitiem. Hoe betrouwbaarder, des te beter.

De voor- en nadelen van SEO

+ SEO is gratis.
+ Organische resultaten zijn 24/7 zichtbaar.
+ Resultaten van SEO zijn, mits inhoudelijk en technisch goed ingericht en bijgehouden, blijvend.
+ Websites die op een organische manier hoog ranken in de zoekresultaten worden als betrouwbaar gezien. Betaalde “advertenties” kunnen door mensen als negatief worden ervaren.

– Optimaliseren kost tijd en energie. Het is een flinke tijdsinvestering om op organische wijze hoger te ranken in de zoekresultaten.
– Het duurt lang voor je resultaat ziet.
– Optimaliseren voor SEO vereist veel kennis.

Wat is SEA

SEA staat voor “Search Engine Advertising”, ook wel “betaalde reclame op het internet” genoemd. Als bedrijf betaal je zoekmachines als Google, Yahoo en Bing voor een betere, zichtbaardere positie in de zoekresultaten. SEA wordt vaak gezien als een marketingstrategie om op korte termijn leads en/of klanten te genereren. Bijvoorbeeld voor een actie. En bedrijfsresultaten een boost te geven. De advertenties waarvoor je betaald worden in Google boven de SEO resultaten getoond, op websites, YouTube-video’s enzovoort. Waar de advertenties worden getoond is afhankelijk van de gekozen advertentievorm, namelijk: Search advertenties of Display advertenties. Later meer hierover

Terwijl SEO enige kennis vereist over het inrichten van een pagina en zoekmachine, of eigenlijk juist bezoeker, gericht schrijven. Gaat SEA net een stapje verder. SEA vraagt namelijk kennis van de markt en de techniek erachter. Op welke zoekwoorden moeten de advertenties getoond worden, aan wie moeten mijn advertenties getoond worden, op welke tijden en dagen en in welke regio? Dit zijn een aantal criteria waar je op moet letten bij het inrichten van een campagne, maar het gaat nog verder dan dat.

Search advertenties en Display advertenties

Search advertenties

Search advertenties of zoek advertenties bieden het unieke voordeel om advertenties bovenaan de SERP’s te pushen. Zonder dat het veel tijd en energie kost zoals bij SEO. Vanuit de basis biedt je op zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Alleen jij bent niet de enige die gevonden wilt worden op die zoekwoorden, je biedt dus met meerdere partijen voor dezelfde zoekwoorden. Degene die het meeste biedt krijgt de beste resultaten, een beetje pay-to-win is het dus wel.

Display advertenties

Display advertenties of scherm advertenties is een vorm van adverteren waarbij advertenties worden getoond aan de zij- boven- en/of onderkant van websites, applicaties en sociale media. De advertenties worden verspreid via het advertentienetwerk van zoekmachines en bestaan meestal uit een foto of video. De advertenties worden in rekening gebracht op basis van CPC (Cost Per Click). Goed om te weten dat display advertenties een uitstekende manier zijn om snel naamsbekendheid te vergroten en verkeer naar je website te genereren.

Verschil search advertenties en display advertenties

Dus, wat is het verschil tussen search advertenties en display advertenties? Het grote verschil is dat search advertenties worden weergeven aan mensen met interesse in jouw dienst of product, en eventuele koopintentie. Terwijl display advertenties worden weergeven aan mensen die websites bezoeken op basis van targeting parameters, bijvoorbeeld op basis van zoekgedrag, demografie of geografie. Daarnaast zijn deze mensen niet perse geïnteresseerd in jouw dienst of product.

De keuze is geheel afhankelijk van jouw doel. Voor leads en sales zijn search advertenties waardevoller, en voor naamsbekendheid en verkeer naar de website zijn display advertenties geschikter.

De voor- en nadelen van SEA

+ Resultaten zijn direct zichtbaar.
+ Je bepaalt (deels) zelf je budget.
+ Je kunt je doelgroepen beter targetten.
+ SEA is minder arbeidsintensief dan SEO.
+ SEA is uitermate geschikt voor gerichte acties.

– De kosten voor SEA kunnen snel oplopen, afhankelijk van de zoektermen.
– SEA geeft geen zekerheid.
– Direct uit de zoekresultaten zodra je stopt met adverteren.

Kortom

Veel online ondernemers kiezen voor een SEA-campagne omdat je snel zichtbaar resultaat boekt in de vorm van meer naamsbekendheid en websitebezoekers; maar is dit wel zo slim? Meer bezoekers staan namelijk niet altijd gelijk aan meer sales, wel kosten deze advertenties geld; de gemiddelde kosten per klik liggen namelijk rond de €2,20-. Daarnaast ligt de gemiddelde click through rate (CTR) op 1,9%, wat dus betekend dat nog geen 2 op de 100 mensen daadwerkelijk klikken. Het is vaak alleen lovend als je een hoge winstmarge hebt of biedt op zoekwoorden met een lage CPC.

Voor directe traffic is SEA zeker een goede oplossing, maar vergeet op dat moment niet om tijd te besteden aan SEO. Een SEA-campagne is namelijk tijdelijk, een goed bijgehouden SEO is blijvend.