Core Web Vitals wat is het en waarom belangrijk voor SEO

Core Web Vitals: wat is het en waarom belangrijk voor SEO?

Eens in de zoveel tijd start Google weer eens een initiatief om het web een betere plek te maken. Zo was er in 2014 het initiatief om HTTPS ofwel SSL-certificaten implementatie te bevorderen door hier een rangschikking voordeel aan te koppelen. Vervolgens was er in 2015 het onheilspellende genaamde ‘Mobilegeddon’, waarbij Google erop wilde aandringen dat alle websites mobielvriendelijk ontworpen worden, en web ontwikkelaars meer ‘mobile-first’ gaan denken. En in 2018 was er dan ook nog een update betreffende website laadtijd.

Google zit dus nooit stil, en om de zoveel jaar is er wel weer een hoepel waar website eigenaren idealiter doorheen springen, om hoog in Google zoekresultaten te komen en/of te blijven. De meest recente, ontwikkeling in dit rijtje is Core Web Vitals.

Wat zijn Core Web Vitals?

Medio midden juni 2021 zal Google een nieuwe rangschikking factor introduceren die deel uitmaakt van de Google Page Experience Algorithm Update die verschillende aspecten van de gebruikerservaring van een website meet. Dit wordt Core Web Vitals genoemd en de initiële uitrol zal een website evalueren op drie statistieken:

  • First Input Delay (FID)
    Algemeen beschaafd Nederlands: wanneer je op een knop drukt, hoe lang duurt het voordat de website reageert?
  • Largest Contentful Paint (LCP)
    Jip-en-janneke-taal: het grootste onderdeel van een webpagina, hoe snel laadt deze?
  • Cumulative Lay-out Shift (CLS)
    Gewonemensentaal: tijdens het laden van een pagina, verschuiven er elementen (waardoor je op hinderlijke wijze onbedoeld soms op het verkeerde klikt, zoals een advertentie)?

Core Web Vitals in context

Voordat we deze meeteenheden in detail definiëren, is het belangrijk om Core Web Vitals in haar context te begrijpen. Core Web Vitals volgt dezelfde algemene richting als andere updates met betrekking tot het meten van de gebruikerservaring van een website.

Gebruikerservaring en site kwaliteit zijn van groot belang voor Google. Met elke update, inclusief Core Web Vitals, blijft Google nieuwe manieren vinden om te bepalen wat zorgt voor een betere gebruikerservaring en wat een website van hogere kwaliteit maakt. Daarnaast blijft Google nieuwe manieren vinden om zaken die voorheen niet kwantificeerbaar waren binnen de gebruikerservaring van een website, kwantificeerbaar te meten. De Core Web Vitals metrieken zijn een uitvloeisel van dit thema: deze metrieken vertegenwoordigen nieuwe manieren om verschillende aspecten van de gebruikerservaring van een website kwantificeerbaar te meten.

Het belangrijkste dat je bij Core Web Vitals in gedachten moet houden, is dat dit niet de laatste keer is dat Google een wijziging met betrekking tot gebruikerservaring zal uitrollen. Het drijft website eigenaren wel eens tot waanzin, en maakt SEO uitbesteden aanlokkelijk. Maar vrees niet, ook Core Web Vitals, wanneer je de tijd neemt om deze te proberen te doorgronden, is geen hogere wiskunde. Ook voor niet-technische personen is dit te doen.

Hoewel je je idealiter blijft richten op het verbeteren van de Core Web Vital metrieken, is de bredere conclusie dat website beheerders andere manieren moeten vinden om alle aspecten van de gebruikerservaring van hun website te verbeteren.

Met dat alles in gedachten, laten we het nu eens hebben over de metingen.

Wat is First Input Delay?

First Input Delay (FID) meet hoe snel de website bruikbaar is. Dit is anders dan eerdere snelheidsmetingen die alleen evalueerden hoe snel de website laadde. In plaats daarvan meet FID een aspect van de manier waarop mensen met de website omgaan, waardoor dit een directere meting van de gebruikerservaring is.

Wat FID betreft, is een website bruikbaar als mensen er interactie mee kunnen hebben. Dat betekent dat mensen op een link moeten klikken of tikken, formulieren moeten invullen of video’s moeten afspelen. Bijv. stel dat iemand op de ‘afspelen knop’ drukt op een video op je website, hoe lang duurt het dan voordat die video daadwerkelijk begint af te spelen? Het is belangrijk op te merken dat zoomen, slepen en scrollen niet als interacties worden beschouwd als het om FID gaat.

Wat is een goede FID-score?

Google deelt de FID-scores in drie groepen in: goed, moet worden verbeterd of slecht. Om de rankingboost van Core Web Vitals te krijgen, moet FID (en de andere twee Core Web Vitals-metrieken) in het goede bereik liggen. Hier zijn de FID-bereiken:

  • Goed <=100ms
  • Behoefte aan verbetering <=300ms
  • Slecht >300ms

Dat betekent dat wanneer een bezoeker op je website voor het eerst probeert te communiceren met de website, de website binnen 100 milliseconden op die interactie moet reageren om als goed te worden beschouwd. Bijvoorbeeld, als je de website bezoekt en op een knop klikt, moet er binnen 1/10e van een seconde iets gebeuren als reactie op je klik op die knop.

De grens van 100 ms is niet willekeurig. Op dat tijdstip zal de reactie onmiddellijk aanvoelen. Tussen 100-300ms (in de categorie voor verbetering vatbaar), zal de website nog steeds vrij snel aanvoelen, maar een bezoeker zal een vertraging kunnen waarnemen. Ook al lijkt het snel, boven de 300ms, zal de website traag beginnen aanvoelen.

Onthoud dat FID niet betekent dat je website binnen 100ms volledig moet laden. De totale laadtijd is een andere metriek en die metriek is geen Core Web Vital. Natuurlijk, hoe sneller je website laadt en hoe efficiënter je server en code samenwerken om de website te laden, hoe sneller de FID van de website zal zijn.

Core Web Vitals en hosting

Core Web Vitals draait in grote lijnen om het bieden van een optimale user experience en performance speelt hierin een grote rol. Vooral in het volgende onderdeel “LCP of Largest Contentful Paint” gaat het om performance, want het meet hoe snel grote elementen op een pagina geladen worden.

Hosting is van grote invloed op de performance van jouw website. En de hosting van Skyberate is geoptimaliseerd om content van jouw website via de meest snelle en optimale route bij jouw bezoekers te krijgen. Daarmee garanderen we een goede performance en daarmee ook een optimale user experience.

Wees ervan bewust dat een snelle website geen garantie is voor een optimale user experience. Maar dat een snelle website wel een grote rol speelt in het realiseren van een optimale user experience.

Wat is Largest Contentful Paint?

Largest Contentful Paint (LCP) meet wanneer het grootste element op een bepaalde pagina van de website wordt weergegeven in de browser. LCP betekent niet dat je hele website binnen die bepaalde tijd moet worden geladen. In plaats daarvan meet LCP hoe lang een bezoeker van je website moet wachten voordat hij of zij de hoofdinhoud van een pagina te zien krijgt – hoe langer mensen moeten wachten, hoe slechter de gebruikservaring van die website.

Een aanname bij LCP is dat de grootste elementen op een pagina de hoofdinhoud van de pagina vertegenwoordigen. Vaker wel dan niet blijkt die aanname waar te zijn. Grotere elementen, zoals afbeeldingen, video’s en tekstblokken, zijn doorgaans belangrijker voor bezoekers om te zien en daarom moeten die elementen zo snel mogelijk zichtbaar zijn. Maar als je je website bekijkt, kan het zijn dat grotere elementen minder belangrijk zijn voor bezoekers. In dat geval moet je misschien niet alleen de grotere elementen optimaliseren voor snelheid, maar ook het doel van die pagina heroverwegen.

Wat is een goede LCP-score?

Net als bij FID deelt Google LCP-scores in drie groepen in: goed, moet worden verbeterd of slecht. Om de rangschikking voordeel van Core Web Vitals te krijgen, moet LCP (en de andere twee Core Web Vitals-metrieken) in het goede bereik liggen. Hier zijn de bereiken voor LCP:

  • Goed <=2.5s
  • Verbetering nodig <=4s
  • Slecht >4s

Dit betekent dat de grootste elementen op de pagina van je website zichtbaar moeten zijn binnen de eerste 2,5 seconden nadat een gebruiker de pagina heeft geladen. Als het grootste element op een pagina bijvoorbeeld een infographic is, dan moet je de infographic-afbeelding en de rest van de website zo optimaliseren dat de afbeelding in de browser kan worden weergegeven binnen de eerste 2,5 seconden nadat een bezoeker de pagina heeft geladen.

Op dit moment zijn de gemeten elementen tekst en afbeeldingen. In de toekomst zal LCP waarschijnlijk ook video in deze metriek opnemen. Het zou verstandig zijn om video’s samen met tekst en afbeeldingen nu al te optimaliseren, zelfs als het niet direct invloed zal hebben op deze metriek. Op die manier plan je vooruit op de mogelijke herziening van de metriek en doe je nog meer om de website nog sneller te laten laden.

Wat is Cumulatieve Lay-out Verschuiving?

De laatste metriek van Core Web Vitals is Cumulative Layout Shift (CLS). CLS meet visuele stabiliteit. Met andere woorden, het meet hoeveel de verschillende elementen op het scherm van de bezoeker verschuiven terwijl de pagina wordt geladen. Dat kan elk element op de pagina zijn, inclusief afbeeldingen, advertenties, tekst, video’s, en meer. Enige onverwachte verschuiving tijdens het laden van de website is aanvaardbaar en zelfs te verwachten, gezien de manier waarop bepaalde items in de browser worden geladen (zoals lettertypen). Het idee achter CLS is echter om de hoeveelheid onverwachte verschuivingen tot een minimum te beperken.

Een van de sleutelwoorden in deze definitie is “onverwacht”. Als elementen verschuiven als reactie op de interactie van een bezoeker met je pagina, is dat geen probleem voor CLS, mits een gebruiker begrijpt dat de verschuiving een reactie is op zijn of haar interactie. Bijvoorbeeld, als er een “lees meer” link op een pagina staat en klikken op die “lees meer” link zorgt ervoor dat verborgen tekst groter wordt. Wanneer die verborgen tekst groter wordt, verschuiven de andere items lager op de pagina. Zolang de verborgen tekst uitklapt direct nadat op de “lees meer”-link is geklikt, is die verschuiving acceptabel; mensen zouden verwachten dat die verschuiving gebeurt als reactie op het klikken op “lees meer”.

Wat is een goede CLS score en wat betekent deze score?

CLS is gebaseerd op een formule (zie hieronder) die een decimale waarde oplevert die de totale hoeveelheid onverwachte verschuivingen meet die op een website voorkomen. Net als bij de andere metingen van Core Web Vitals, wordt deze score ingedeeld in drie categorieën:

  • Goed <=0.1
  • Behoefte aan verbetering <=0.25
  • Slecht >0.25

Hoe lager de CLS score, hoe beter. Echter, de CLS scores zijn niet zo intuïtief als de andere Core Web Vitals metrieken.

Core Web Vitals in een notendop

Laten we even samenvatten wat de statistieken betekenen:

First Input Delay (FID) meet hoe snel de website in staat is om te reageren op de interactie van een gebruiker.

Largest Contentful Paint (LCP) meet wanneer het grootste element binnen het zichtveld op een bepaalde pagina van de website wordt weergegeven in de browser.

Cumulative Layout Shift (CLS) meet of elementen onverwacht verschuiven of verplaatsen op het scherm van de gebruiker terwijl de pagina wordt geladen.

Onthoud dat alle drie deze metingen in de categorie “Goed” moeten vallen om een ranking boost te krijgen van Google’s Core Web Vitals. Nog belangrijker is het om te onthouden dat het optimaliseren van deze statistieken om meer gaat dan alleen SEO. Deze statistieken maken de website gebruiksvriendelijker voor de bezoekers en maken deel uit van de criteria van Google voor pagina-gebruikerservaring, waaronder ook:

  • Mobiel-vriendelijkheid. De pagina voldoet aan de normen van Google voor mobielvriendelijkheid.
  • Veilig browsen. De pagina bevat geen schadelijke of misleidende inhoud.
  • HTTPS. De pagina wordt aangeboden via een beveiligde verbinding
  • Geen opdringerige pop-ups en banners. Voor leeftijdsverificatie, en cookie meldingen zijn deze oké, maar niet voor commerciële uitingen (zoals een nieuwsbrief inschrijving pop-up die het hele scherm overneemt en het sluiten kruisje niet of nauwelijks te vinden en te klikken is).

Hulpmiddelen om Core Web Vitals te beoordelen

Voor elke beoordeling is het aan te raden van een verscheidenheid aan tools gebruik te maken, om te testen en te vergelijken, waarbij de prestatiescores van elke tool worden vergeleken om een gemiddelde score te verkrijgen en waarbij waar mogelijk gebruik wordt gemaakt van praktijk gegevens. De onderstaande middelen kunnen voor dit doeleinde gebruikt worden.

  • PageSpeed Insights
Core Web Vitals Coolblue

PageSpeed Insights | Zelfgemaakte screenshot (01-06-2021)

Nog aardig wat werk aan de winkel voor het development team van Coolblue wil men met vlag en wimpel gaan slagen voor de Core Web Vitals.

Je ziet een soort van blauw vaantje naast de Core Web Vitals metrieken staan. Maar voor de zekerheid zijn deze ook rood omcirkeld.

  • Lighthouse (Chrome Dev Tools)
  • Chrome-gebruikservaringsrapporten
  • Google Analytics-snelheidsrapporten
  • WebPaginaTest.org
  • Google Search Console

Noteer welke tool(s) je gebruikt, zodat je de analyse gemakkelijk kunt repliceren wanneer je de implementatie gaat beoordelen. Wanneer je een evaluatie uitvoert, is het belangrijk dat je dit doet met zo weinig mogelijk extra functies in werking. Dat betekent dat je je cookies moet wissen, de controles in incognito moet uitvoeren en ervoor moet zorgen dat alle extensies die je gebruikt, zijn uitgeschakeld om zo nauwkeurig mogelijke gegevens te krijgen.

Het meest gebruiksvriendelijk voor niet-technische personen uit bovenstaande lijstje is vermoedelijk Google PageSpeed Insights. Lighthouse en de andere genoemde tools zijn meer weggelegd voor een SEO specialist of web ontwikkelaar.

Core Web Vitals FAQ

Wanneer worden de Core Web Vitals onderdeel van het algoritme?

Medio midden juni 2021.

Wanneer is de uitrol voltooid?

Eind augustus 2021.

Zal de Core Web Vitals een rangschikking factor voor de Google zoekresultaten zijn?

Ja, de Core Web Vitals zullen vanaf medio juni 2021 deel uitmaken van het algehele Search-algoritme, naast andere gebruikerservaring-signalen die al zijn opgenomen, maar de uitrol zal pas eind augustus 2021 voltooid zijn, dus je kunt op verschillende momenten veranderingen zien.

Kan ik de prestaties van mijn Core Web Vitals over een bepaalde periode meten?

Ja. Met Google Search Console kun je bijhouden hoe de prestaties voor elke metriek veranderen, net als bij alle andere inzichten.

Core Web Vitals: participeren aan een beter web

Core Web Vitals is dus de volgende hoepel waar website eigenaren doorheen moeten springen. Google houdt een wortel voor, door een rangschikking voordeel te beloven in de organische zoekresultaten van de zoekmachine. Dit is een beproefde en bewezen manier, kijk om je heen en vrijwel alle websites vandaag de dag draaien op https/SSL.

Begrijp goed, dat de zoekmachine gigant dit niet doet om website eigenaren te plagen, of bezigheidstherapie op te leggen. Het is in het belang van ons allen, dat de gebruikerservaring, met name op mobiele toestellen naar een hoger platform getild wordt.

In Nederland hebben we vrijwel overal wel, uitzonderingen daargelaten, snel mobiel internet. Maar net over de grens in Vlaanderen en Duitsland op meer afgelegen platteland gebieden kan het al lastig worden. Als elementen dan ook nog gaan verschuiven tijdens het laden (CLS), en je drukt op het verkeerde, dan wordt het bijna zelfkastijding. Hopelijk kunnen we met Core Web Vitals, met zijn allen samen, voltooid verleden tijd maken van dit soort ervaringen, en een grote stap voorwaarts zetten om mobiel browsen een vlottere, aangename en frictieloze beleving maken.