Timestampen van content voor een betere SEO resultaten

Timestampen van content voor een betere SEO resultaten

Begin februari schreven we over hoe WordProof en Skyberate bouwen aan een veilig en betrouwbaar internet. Daarin benoemden we de problemen waar veel partijen tegenaan lopen en tegelijkertijd de oplossing waar ze (on)bewust naar op zoek zijn. Namelijk veilig online ondernemen, en een onderdeel daarvan is het veiligstellen van content.

Samen met WordProof willen we meer bewustzijn creëren voor een veilig en betrouwbaar internet. Daar zijn een aantal belangrijke kenmerken bij gepaard, die we in de loop der maanden gaan behandelen. Een van deze onderwerpen is ‘De rol van timestampen in structured data’ oftewel SEO.

In deze blog ga je lezen over wat timestampen is, wat structured data is en hoe het timestampen van content jou in de toekomst wellicht betere posities in de zoekresultaten kan gaan opleveren.

Wat is timestampen

Er zijn tal van websites op het internet die lukraak content van andere sites kopiëren. Content waar de schrijver tijd in heeft geïnvesteerd. Het één op één kopiëren van content wordt gelukkig hard afgestraft door Google. Google straft namelijk duplicate content af, niet alleen tekst maar ook afbeeldingen. Echter is het een kleine moeite om enkele woorden aan te passen waardoor het al vlug een eigen geschreven tekst lijkt.

Om meer grip op content te krijgen is WordProof in het leven geroepen, een WordPress plug-in. WordProof zorgt voor vertrouwen, beschermt jouw inhoud en bereid je voor op de volgende generatie SEO. WordProof beschermt namelijk het auteursrecht van content. Ze combineren een wiskundig algoritme met blockchain-technologie om het copyright te beschermen.

Simpel gezegd krijgt jouw content een uniek DNA dat wordt toegevoegd aan de blockchain en door niemand kan worden gewijzigd of verwijderd. Dit unieke DNA is beschikbaar als downloadbaar-certificaat, zodat het altijd geldig en aantoonbaar is. Zo blijf je one of a kind.

Wat is structured data

Structured data of gestructureerde gegevens helpen zoekmachines de inhoud van pagina’s beter te begrijpen. Zoekmachines zijn geweldig in het meten van de technische parameters van jouw pagina, zoals laadtijden en de mobiele gebruikerservaring. Ze zijn ook redelijk goed in het identificeren van het type pagina en het hoofdonderwerp. Maar als het gaat om de details, de betekenis van kleinere elementen, kunnen zoekmachines een beetje hulp gebruiken.

Dat is wanneer ze hulp krijgen van schema.org. Schema.org kan opmaak, die zoekmachines als stukjes code zien, vertalen naar begrijpbare inhoud. Denk aan bedrijfslogo’s, recensies en binnenkort wellicht ook timestamps.

Door structured data weet Google bijvoorbeeld dat deze blog gaat over de rol van timestampen in structured data. Dus wanneer jij Googelt naar timestampen en structured data je hoogstwaarschijnlijk dit artikel te zien krijgt.

De rol van timestampen in structured data

Nu veiligheid en betrouwbaarheid een steeds belangrijkere rol speelt in het (trusted) web, zijn ook steeds meer grotere spelers aan het overwegen het een maatstaf te maken in hun algoritme. Door samen te werken kunnen we fraude, fake news en privacyproblemen bestrijden, een filosofie die in steeds meer organisaties verankerd wordt.

Of timestampen werkelijk een rol gaat spelen in het Google Structured data algoritme? Dat is niet zeker. Wel werkt WordProof keihard om timestampen onderdeel te maken van schema.org om zo een nog grotere impact te maken op het (trusted)web. Door timestampen kunnen jouw pagina’s, blogs, juridische documenten etc. meer waard worden. Dat timestampen nog geen officiële inbreng heeft in structured data moet het je er niet van weerhouden om nu al te beginnen met deze fantastische ontwikkeling.

Want zodra zoekmachines en socials het timestampen van content onderdeel maken van hun algoritme, jij een early adopter bent. Hoe eerder je begint met timestampen, hoe grotere voorsprong jij hebt op jouw concurrentie.

Lees en leer alles over timestampen op WordProof.com.