Duurzame e-commercebrands hebben de toekomst

Duurzame e-commercebrands hebben de toekomst

In een tijd waarin steeds meer mensen zich bewust zijn en worden van hun eigen (digitale) footprint zijn we ijverig op zoek naar milieuvriendelijke producten, of bedrijven die hun diensten op een zo milieuvriendelijke manier leveren. Consumenten hechten veel waarde aan maatschappelijke betrokkenheid en bedrijven die zich aan de regels houden.

Is duurzaamheid nog een trend?

Duurzaamheid is geen trend meer, maar de standaard. Het wordt gezien als een van de, al dan niet, de belangrijkste trend binnen het e-commerce landschap van 2021. Groen consumentisme neemt snel toe. Merken moeten snel handelen om relevant en concurrerend te blijven. Uit onderzoek blijkt zelfs dat 65 procent van de consumenten zegt producten te willen kopen van doelgerichte merken die duurzaamheid bepleiten. De focus op groen consumentisme is een duidelijke aanwijzing dat e-commercebrands die prioriteit geven aan milieuvriendelijke optreden de markt de komende jaren zullen domineren.

Langzamerhand zien we steeds meer bedrijven die zich bewust worden van hun impact en inmiddels heeft de e-commerce sector grote stappen gemaakt. Steeds meer (grote) e-commercebrands omarmen milieuvriendelijke oplossingen zijn al begonnen met het implementeren van duurzame praktijken.

E-commerce focust meer en meer op eco-bewustzijn

Generatie Z creëert ingrijpende veranderingen met de groene economie, van het kopen van veganistische cosmetica tot biologisch voedsel. Consumenten voelen zich meer en meer verantwoordelijk voor de planeet.

De moderne koper wil zich niet alleen goed voelen of er goed uitzien, maar ook een positieve impact hebben op het milieu. Groen consumentisme bepaald de e-commerce-ruimte en merken moeten dit omarmen. Steeds meer consumenten baseren hun aankoopbeslissingen op milieuvriendelijke overwegingen, dus omarm duurzame praktijken om de moderne koper aan te spreken.

Online bedrijven moeten innovatieve manieren bedenken om hun activiteiten milieuvriendelijk te maken. Een toenemend aantal webshops speelt al goed in op de trend door hun winkel duurzaam in te richten. De consument heeft meer informatie tot zijn beschikking over de duurzaamheid van het product en heeft evenals de mogelijkheid om te filteren op duurzame producten.

Filteren op duurzaamheid

Ook op het gebied van verpakkingen en last-mile delivery nemen de veranderingen in een rap tempo toe.

Skyberate en duurzaamheid

Het is duidelijk dat er wat moet veranderen in de e-commerce sector om onze (digitale) footprint te verkleinen en daardoor de aarde minder te belasten. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is steeds minder een trend en steeds meer de standaard. Start daarom vandaag nog met het verduurzamen om samen te groeien naar een groenere wereld.

Bij Skyberate zijn we al jaren bezig met het verankeren van duurzaamheid binnen onze organisatie om onze digitale footprint te verkleinen. Op onze pagina maatschappelijk verantwoord ondernemen kun je lezen over onze activiteiten op dit gebied en hoe Skyberate bijdraagt aan het realiseren van een schonere, groenere online en offline wereld.