ReCommerce nieuwe megatrend in e-commerce

ReCommerce: de nieuwe megatrend in e-commerce

Tweedehandswinkels zijn geen nieuw concept.

Denk aan kringloopwinkels en liefdadigheidswinkels, maar ook platformen als Marktplaats en eBay. En zo zijn er nog veel meer. Consumenten zijn altijd op zoek naar koopjes. Vooral wij Nederlanders kunnen er zo nu en dan een sport van om de beste mogelijke prijs te vinden. En naast de gunstige prijs, is het ook gunstig voor het milieu omdat het product een tweede kans krijgt.

En omdat we in de huidige samenleving ons steeds meer bezig houden met het reduceren van onze consumptie om daarmee de negatieve impact op het milieu bestrijden. Heeft dit ertoe geleid dat veel detailhandelaren kansen zagen om deel te nemen aan de ‘ReCommerce markt’.

In deze blog gaan we een kijkje nemen in de wereld van ReCommerce: wat is ReCommerce, waarom is ReCommerce zo populair en hoe kun je het toepassen voor jouw eigen business?

Wat is ReCommerce?

ReCommerce is een samenvoeging van de woorden ‘Reverse’ en ‘Commerce’. ReCommerce of reverse commerce gaat om het handelen in vooral gebruikte goederen. De hoofdgedachten achter ReCommerce is: het afval van een persoon kan de schat van een ander zijn. In de meest eenvoudige vorm kan dit gaan over alledaagse producten gaan zoals kledingstukken, oude elektronica of meubilair.

Waarom is ReCommerce zo populair?

ReCommerce lijkt dé nieuwe megatrend in de e-commerce. Het concept bestaat al langer, maar krijgt tot voor kort een nieuwe impuls. Het opkomend succes van ReCommerce is af te leiden van de toenemende behoefte van generatie Z om een betere wereld te creëren waarin we afval reduceren tot het minimum. ReCommerce is weer in trek door de alsmaar groter wordende interesse in duurzaamheid in de e-commerce. Ook grote platforms zoals H&M, Mediamarkt, Coolblue, Bol.com en Zalando haken aan bij deze megatrend.

Deze nieuwe benadering zet de manier waarop consumenten denken op zijn kop, waardoor het iets is om te koesteren in plaats van te bekritiseren. Het is doodsimpel: wanneer consumenten bruikbare items hebben die ze niet langer nodig hebben, kunnen ze deze verkopen, ruilen voor iets anders of gratis weggeven.

Dit creëert in wezen een markt van tweedehands goederen, waarbij kopers, verkopers en tussenhandelaren profiteren, om nog maar te zwijgen over de milieuwinst.

Hoe ReCommerce zelf toepassen?

Een bestelling retourneren was nog nooit zo makkelijk. Zelfs nu de feestdagen voorbij zijn, hebben bezorgdiensten nog een legio aan pakketten te verwerken. Dat Nederlanders veel waarde hechten aan retourgemak blijkt uit het online aankoopgedrag. Uit onderzoek van PDP blijkt zelfs dat 13 procent van alle bestelde producten geretourneerd worden. Nederland is daarmee Europese koploper in het terugsturen van aangeschafte items. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat:

⭐ 29% de optie gratis retourneren een belangrijke afweging vindt bij een online bestelling
⭐ 75% de optie betaald retourneren een reden vindt om het aankoopproces te stagneren
⭐ 76% afhaakt bij een ingewikkeld retourproces
⭐ 62% het retourneren van items makkelijk vindt

Een van de belangrijkste redenen achter bovenstaande cijfers is het ‘gefaciliteerde retourlabel’, waardoor men het product gratis kan terugsturen. Nu worden geretourneerde producten vaak vernietigd terwijl ze in veel gevallen een tweede leven kunnen krijgen.

Weggooien is zonde. Geef producten die niet nieuw zijn, maar goed genoeg een tweedekansje, een nieuw leven. Hiermee voorkomen we (E-)waste en biedt je consumenten de kans om tegen een lagere prijs het product te kunnen aanschaffen. Een win-winsituatie.

ReCommerce

Verschillende ReCommerce strategieën

Er zijn meerdere modellen die aanhaken in de trend van online tweedehandswinkels. Een veel opkomend model voor ReCommerce is die waarbij partijen, zoals Vinted en Marktplaats, helpen bij het verbinden van kopers en verkopers, waarvoor ze in sommige gevallen een vergoeding vragen. Terwijl sommige ReCommerce bedrijven spullen van verkopers opkopen en deze doorverkopen.

Bij het eerste model is het aan de consument om te bepalen hoe graag deze zijn spullen wilt verkopen. De partijen bieden enkel een platform waar de verkoper en matchende koper kan vinden. Terwijl het laatste model vooral gunstig is voor consumenten die geen tijd, geld en inspanning willen leveren om van hun gebruikte producten af te komen.

De twee bovengenoemde modellen zijn gericht op de positie van een tussenhandelaar. Als webshop-eigenaar is het ook mogelijk om jouw retouren een tweedekansje te geven. Kijk bijvoorbeeld naar hoe Coolblue een paar jaar geleden begon met ‘Tweedekansjes’ maar ook Zalando onlangs is gestart met ‘Pre-Owned’.

Of het mogelijk is voor jouw business? Onderzoek het voor jezelf.

Lees ook zeker deze artikels: