Hoe kies je de perfecte e-commerce domeinnaam

Hoe kies je de perfecte e-commerce domeinnaam?

Het kiezen van een domeinnaam bij het opstarten van een e-commerce business is een van de belangrijkste beslissingen die je gaat nemen. De domeinnaam heeft invloed op jouw merknaam, zichtbaarheid en positie in de zoekresultaten. Met alle online concurrentie is het belangrijk om uniek en gedenkwaardig te zijn. En een domeinnaam kan veel doen om dat te bevorderen of juist belemmeren.

In deze blog gaan we het hebben over hoe een domeinnaam bijdraagt aan online succes, de invloed op SEO en het registreren van een domeinnaam.

Een goede domeinnaam draagt bij aan online succes

Er zijn honderden factoren te bedenken die bijdragen aan online succes. Een goede domeinnaam is zeker een factor die bij elke onderneming een belangrijke rol speelt.

De online merken in dezelfde branche als jij schieten als paddenstoelen uit de grond. Dus wat maakt jou speciaal? Een van de beste manieren om op te vallen en je aanwezigheid kenbaar te maken, is door op de kleinere details te letten.

Een goed overwogen domeinnaam draagt bij het bouwen van een krachtig online brand en voegt extra pit toe aan jouw digitale marketinginspanningen. Een domeinnaam kan worden gebruikt als touchpoint die jouw gebruikers aantrekt en betrekt. Bijvoorbeeld, www.appartementhuren.online helpt bij het versterken van jouw boodschap.

Domeinnaam en SEO

Zoekmachineoptimalisatie is essentieel voor iedere website zodat je beter zichtbaar bent dan je concurrentie en om websitebezoekers te genereren. Als het gaat om het vastleggen van een domeinnaam en de werking op SEO, zijn er twee strategieën om uit te kiezen, namelijk: een keyword- of branded domeinnaam.

Branded domeinnaam

Bij een branded domeinnaam is de domeinnaam gelijk aan jouw bedrijfsnaam. Het versterkt jouw merk, waardoor het voor jouw klanten makkelijker is om het merk te onthouden en eenvoudig de weg naar jouw website terugvinden. Dit is op lange termijn het meest interessant maar niet goedkoop omdat je het domein moet branden. Het grote voordeel van een branded domeinnaam is dat je investeert in het bouwen van een sterk, eigen brand.

Keyword domeinnaam

Een keyword domeinnaam is een van de meest effectieve manieren om bestaande en nieuwe bezoekers jouw website te laten vinden. Bij een keyword domeinnaam neem je SEO-vriendelijke zoekwoorden op in de domeinnaam. Wanneer jouw site e-commerce domeinnamen verkoopt, kan het gebruik van ‘Ecommmerce Domein’ in de domeinnaam bijdragen aan een hogere ranking in de zoekresultaten. Het gebruik van zoekwoorden in de domeinnaam die overeenkomen met de zoekopdracht heeft in veel gevallen een positieve invloed op de CTR.

Het kan dus in jouw voordeel werken, maar natuurlijk heeft het ook een keerzijde. Een domeinnaam met zoekwoorden is niet altijd future-proof, vaak niet geschikt voor meerdere talen en is concurrentiegevoelig – concurrenten kunnen eenvoudig een domein claimen die erop lijkt. Daarnaast betaal je indirect ook voor de branding van concurrenten die dezelfde zoekwoorden in hun domeinnaam gebruiken.

De keuze tussen een keyword- of branded domeinnaam strategie moet dus afhangen van jouw toekomstplannen en doelstellingen.

Het registreren van de perfecte e-commerce domeinnaam

Nu ben je gewapend met de nodige kennis om een perfecte e-commerce domeinnaam te registreren. En nu? Nu claim je jouw plek op het web. Met onze domeinchecker – in de beschrijving – kun je checken of de domeinnaam nog vrij is. Voor jouw gemak zal het systeem direct controleren op meerdere extensies. Zo heb je snel een overzicht van de beschikbare extensies voor de gewenste naam. Mocht jouw domeinnaam nog vrij zijn, dan kun je deze gelijk vastleggen.