Online shopping madness tijdens de feestdagen

Online shopping madness tijdens de feestdagen

In onze blog Drie ingrediënten voor een succesvolle webshop schreven we over het runnen van een online onderneming en de uitdagingen die daarbij horen. Feestdagen zoals Black Friday en Cyber Monday maken die uitdaging nog veel groter.

Mocht je nog niet begonnen zijn, dan is dit het moment om je voor te bereiden, zodat je straks niet de branden probeert te blussen op de dag van de sale.

Misschien ben je al druk bezig om de puntjes op de i te zetten voor de aankomende online shopping madness. December en sinds een aantal jaar ook november zijn de drukste verkoopmaanden voor de Nederlandse e-commerce bedrijven. Vooral nu, met COVID-19, wordt er nog meer online geshopt.

Waarschijnlijk vraag ook jij je af: “hoe bereid ik mijn webshop voor op deze waanzinnige dagen van online shopping? Hoe profiteer ik van al die extra klanten?”

Het advies is simpel: gelukkige klanten kopen meer!

Het is belangrijk hier aandacht aan te schenken, ook als je denkt het niet nodig te hebben. Je wilt voorkomen dat het inladen van webpagina’s te lang gaat duren en dat betalingen niet afgerond kunnen worden. Niemand vindt het leuk om in de rij te staan voor een kassa; zeker online niet!

In deze blog lees je hoe jij je webshop voorbereidt op de online shopping madness, over onze bijbehorende actie en geven we tips om je conversie te boosten.

De onderwerpen die we in deze blog bespreken:

Hoe weet ik of ik een piek in webtraffic krijg?

Ga na hoe je reguliere webtraffic eruit ziet en probeer in te schatten hoe je een piek zou definiëren. Misschien heb je vorig jaar ook meegedaan met de Black Friday gekte, Cyber Monday, Sinterklaas, Kerstdagen en oud- en nieuw. Maak vooral gebruik van alle data die je daaraan overgehouden hebt. Bij kieskeurig bijvoorbeeld weten ze sinds hun eigen onderzoek Black Friday in Nederland dat ze op Black Friday en de daaropvolgende feestdagen rekening moeten houden met mogelijk twee tot drie keer zoveel bezoekers. Belangrijk om ook rekening te houden met de belasting van je hostingpakket. Vaak worden hostingpakketten gelimiteerd op traffic en storage wat, bij het bereiken van het maximum, kan leiden tot een onbereikbare site. Dat is wel het laatste wat je wil. Want een onbereikbare site betekent geen omzet!

Bereid jouw website voor op een mogelijke aanval van online shoppers!

Ga na of je webshopsoftware, hostingpakket, check-out en betaalproces een piek in webtraffic kunnen ontvangen. De website van Kieskeurig.nl begon al pieken te vertonen op de maandag voorafgaand aan Black Friday. Op de dag zelf noteerde de vergelijkingssite een piek van 154 procent (100 procent is gemiddeld). En dat zijn de cijfers uit 2017. De kans is zeer aannemelijk dat het in de afgelopen jaren verder gestegen is.

E-commercewinkels lijken namelijk op fysieke winkels in het feit dat ze een beperkte capaciteit hebben. Zowel een webshop als fysieke winkel heeft een beperkte ruimte totdat deze verhuist naar een groter pand of upgrade naar een groter hostingpakket. Het is gemakkelijk om dit feit te vergeten omdat we niet zien hoe ‘groot of klein’ webshops zijn, maar wanneer een site wordt overbelast met bezoekers, kan deze enorm vertragen, crashen en zelfs offline gaan. Dat wil je duidelijk voorkomen!

Winkels kiezen er soms voor om tijdens de feestdagen tijdelijk extra ruimte te huren voor de opslag van de extra artikelen die ze tijdens de feestdagen verwachten te verkopen. Hiermee voorkomen ze dat voor enkel een korte periode van extra drukte moeten verhuizen naar een groter pand.

Ook voor veel webshop geldt dit. Verkoop je bijvoorbeeld feestartikelen, dan zul je dit verhaal maar al te goed herkennen. Daarom is het soms fijn om tijdelijk op te schalen en op die manier de drukte op je site goed aan te kunnen.

Daarom introduceren wij….

Skyberate Introduceert de “Blue Hostingdays”

Tijdens de Blue Hostingdays helpen wij onze klanten de feestdagen goed online door te komen.

Hoe?

Door met jou te voorkomen dat jouw website overbelast raakt door de massa bezoekers die naar jouw website komt. De kans is aanwezig dat je huidige hostingpakket niet toereikend is om die piek van bezoekers te verwerken, daardoor traag wordt of zelfs crasht en offline gaat.

Dat willen we graag samen voorkomen.

Tijdens de Blue Hostingdays kun je jouw hostingpakket tijdelijk upgraden door meer memory toe te voegen. Daardoor kun jij tijdelijk veel meer bezoekers ontvangen!

Gedurende de Blue Hostingdays komt elke upgrade vanaf 16 GB memory of hoger in combinatie met een SLA. Beschik je al over de bij de upgrade geleverde SLA? Dan krijg je korting op de upgradeprijs. Is er iets niet helemaal duidelijk? Bel ons dan gerust.

Gratis SLA bij geheugen upgrade

Om de gekte van de komende maand(en) te trotseren is het slim om te upgraden. Voorkom dat je webshop offline gaat en je daardoor omzet misloopt. Twijfel je? Neem het zekere voor het onzekere en kies voor extra resources en je ontvangt een gratis SLA upgrade. Gaat je webshop toch offline, dan kun je ons altijd bellen met je verhoogde SLA. Met een SLA 7 profiteer je iedere dag tussen 9.00 – 21.00 van snellere support en meer ondersteuning. Met een SLA 8 is dit zelfs 24 uur per dag! In de tabel hieronder een overzicht van de extra voordelen die bij een SLA 7 over hoger horen.

SLA
Monitoring
Back-up
Service time
Software
Patches/ Updates
SLA 7
✔️
✔️
12x7x4
✔️
✔️
SLA 8
✔️
✔️
24x7x4
SLA 9
✔️
✔️
24x7x4
✔️
✔️

*Actie upgradeoverzicht

Optie 1: 16 GB MEM upgrade voor €149,00 p/m, inclusief gratis SLA 7 t.w.v. €125, -.
Maak je al gebruik van SLA 7, dan krijg je 10 procent korting op de upgrade.
Optie 2: 24 GB MEM upgrade voor €230,00 p/m, inclusief gratis SLA 8 t.w.v. €145, -.
Maak je al gebruik van SLA 8, dan krijg je 15 procent korting op de upgrade.
Optie 3: 32 GB MEM upgrade voor €379,00 p/m, inclusief gratis SLA 9 t.w.v. €195, -.
Maak je al gebruik van SLA 9, dan krijg je 20 procent korting op de upgrade.

Upgrade direct met onderstaand formulier!

    .

    * Verplichte velden. Wij respecteren je privacy.


    Tips om je conversie tijdens de feestdagen te boosten!

    Heb je zelf al nagedacht hoe je het voor bezoekers nog aantrekkelijker kunt maken om bij jou een bestelling te plaatsen? Wij hebben een aantal handige tips opschreven die jouw conversie wel eens een flinke boost kunnen geven. Bekijk de tips en ga voor jezelf na of deze voor jouw webshop van toepassing zijn.

    1. Een – verlaten – winkelwagencampagne

    Tijdens de feestdagen krijg je ook te maken met enkele vervelende klanten. Er is meer competitie, dus je zult meer producten teruggestuurd krijgen en je zult meer verlaten winkelwagens zien. Als je van plan bent om een Black Friday Campagne in te richten, dan is het echt een gemiste kans als je geen verlaten – winkelwagencampagne inricht. Herinner bezoekers aan hun afgebroken bestellingen met als doel dat ze deze alsnog afrekenen.

    2. Denk mobile first

    Het nationaal e-mail onderzoek 2019 laat zien dat 54 procent van de consumenten mailings het liefst op mobiele devices lezen en dat 69 procent reclame het liefst via mailings ontvangt. Zorg ervoor dat je mail kort, pakkend, snel en overtuigend is. Bekijk als inspiratie eens de mobiele variant van Ziggo, Zalando, Coolblue of Bol.com

    3. Voorraad vermelding

    Consumenten laten zich graag verleiden door mooie Black Friday deals. Zorg er daarom voor dat je je voorraden op orde hebt.

    En wat nog meer de aandacht trekt van consumenten is een korte vermelding van je voorraad. Zeker met Black Friday is het slim om niet alleen OP=OP te vermelden, maar bijvoorbeeld “Nog 2 op voorraad”. Kijk eens in je webshopssoftware of je beschikt over deze optie. Veel grote bedrijven maken hier zelfs het hele jaar door gebruik van.

    4. Creëer een pre-sale buzz

    Segmenteer van tevoren een lijst en target klanten op basis van hun bestelgeschiedenis. Een percentage korting op alles is een beetje saai en niet-gericht. De korting heeft meer effect als de klant het echt nodig heeft. In plaats van klanten alleen op Black Friday een aanbieding te doen, stuur je een of twee weken van tevoren al een e-mail om hun koopbehoefte op te wekken.

    En laat je vooral niet verleiden om klanten te spammen met kortingsaanbiedingen. Omdat het goedkoop is wil niet zeggen dat mensen het nodig hebben en gaan kopen.

    Dus daar heb je het.

    Je hebt nu het beste advies over hoe je de online shopping madness kunt trotseren en domineren. Of je nu een start-up of grote detailhandelaar bent, je kunt deze tips toepassen op ieder bedrijf en profiteren van de winst die het je gaat opleveren.

    Nu is het aan jou.

    Ben je geïnteresseerd in onze Shopping Madness-deal? Mail naar info@skyberate.nl, bel naar 0316 – 712 000 en vraag naar verkoop of start een chat. We zijn bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00.

    *Actievoorwaarden
    Het actietarief geldt voor tenminste drie maanden en gaat in op het moment dat de upgrade wordt geactiveerd. De serverupgrade blijft na de 3 maanden geactiveerd totdat je deze voor de verlenging opzegt. De gratis SLA upgrade gaat na 3 maanden automatisch over naar een betaald SLA, tenzij je deze voor de verlenging opzegt.