Online shopping madness tijdens de feestdagen

Online shopping madness tijdens de feestdagen

In onze blog Drie ingrediënten voor een succesvolle webshop schreven we over het runnen van een online onderneming en de uitdagingen die daarbij horen. Feestdagen zoals Black Friday en Cyber Monday maken die uitdaging nog veel groter.

Mocht je nog niet begonnen zijn, dan is dit het moment om je voor te bereiden, zodat je straks niet de branden probeert te blussen op de dag van de sale.

Misschien ben je al druk bezig om de puntjes op de i te zetten voor de aankomende online shopping madness. December en sinds een aantal jaar ook november zijn de drukste verkoopmaanden voor de Nederlandse e-commerce bedrijven. Vooral nu, met COVID-19, wordt er nog meer online geshopt.

Waarschijnlijk vraag ook jij je af: “hoe bereid ik mijn webshop voor op deze waanzinnige dagen van online shopping? Hoe profiteer ik van al die extra klanten?”

Het advies is simpel: gelukkige klanten kopen meer!

Het is belangrijk hier aandacht aan te schenken, ook als je denkt het niet nodig te hebben. Je wilt voorkomen dat het inladen van webpagina’s te lang gaat duren en dat betalingen niet afgerond kunnen worden. Niemand vindt het leuk om in de rij te staan voor een kassa; zeker online niet!

In deze blog lees je hoe jij je webshop voorbereidt op de online shopping madness, over onze bijbehorende actie en geven we tips om je conversie te boosten.

De onderwerpen die we in deze blog bespreken:

Hoe weet ik of ik een piek in webtraffic krijg?

Ga na hoe je reguliere webtraffic eruit ziet en probeer in te schatten hoe je een piek zou definiëren. Misschien heb je vorig jaar ook meegedaan met de Black Friday gekte, Cyber Monday, Sinterklaas, Kerstdagen en oud- en nieuw. Maak vooral gebruik van alle data die je daaraan overgehouden hebt. Bij kieskeurig bijvoorbeeld weten ze sinds hun eigen onderzoek Black Friday in Nederland dat ze op Black Friday en de daaropvolgende feestdagen rekening moeten houden met mogelijk twee tot drie keer zoveel bezoekers. Belangrijk om ook rekening te houden met de belasting van je hostingpakket. Vaak worden hostingpakketten gelimiteerd op traffic en storage wat, bij het bereiken van het maximum, kan leiden tot een onbereikbare site. Dat is wel het laatste wat je wil. Want een onbereikbare site betekent geen omzet!

Bereid jouw website voor op een mogelijke aanval van online shoppers!

Ga na of je webshopsoftware, hostingpakket, check-out en betaalproces een piek in webtraffic kunnen ontvangen. De website van Kieskeurig.nl begon al pieken te vertonen op de maandag voorafgaand aan Black Friday. Op de dag zelf noteerde de vergelijkingssite een piek van 154 procent (100 procent is gemiddeld). En dat zijn de cijfers uit 2017. De kans is zeer aannemelijk dat het in de afgelopen jaren verder gestegen is.

E-commercewinkels lijken namelijk op fysieke winkels in het feit dat ze een beperkte capaciteit hebben. Zowel een webshop als fysieke winkel heeft een beperkte ruimte totdat deze verhuist naar een groter pand of upgrade naar een groter hostingpakket. Het is gemakkelijk om dit feit te vergeten omdat we niet zien hoe ‘groot of klein’ webshops zijn, maar wanneer een site wordt overbelast met bezoekers, kan deze enorm vertragen, crashen en zelfs offline gaan. Dat wil je duidelijk voorkomen!

Winkels kiezen er soms voor om tijdens de feestdagen tijdelijk extra ruimte te huren voor de opslag van de extra artikelen die ze tijdens de feestdagen verwachten te verkopen. Hiermee voorkomen ze dat voor enkel een korte periode van extra drukte moeten verhuizen naar een groter pand.

Ook voor veel webshop geldt dit. Verkoop je bijvoorbeeld feestartikelen, dan zul je dit verhaal maar al te goed herkennen. Daarom is het soms fijn om tijdelijk op te schalen en op die manier de drukte op je site goed aan te kunnen.

Daarom introduceren wij….

Skyberate Introduceert de “Blue Hostingdays”

Tijdens de Blue Hostingdays helpen wij onze klanten de feestdagen goed online door te komen.

Hoe?

Door met jou te voorkomen dat jouw website overbelast raakt door de massa bezoekers die naar jouw website komt. De kans is aanwezig dat je huidige hostingpakket niet toereikend is om die piek van bezoekers te verwerken, daardoor traag wordt of zelfs crasht en offline gaat.

Dat willen we graag samen voorkomen.

Tijdens de Blue Hostingdays kun je jouw hostingpakket tijdelijk upgraden door meer memory toe te voegen. Daardoor kun jij tijdelijk veel meer bezoekers ontvangen!

Gedurende de Blue Hostingdays komt elke upgrade vanaf 16 GB memory of hoger in combinatie met een SLA. Beschik je al over de bij de upgrade geleverde SLA? Dan krijg je korting op de upgradeprijs. Is er iets niet helemaal duidelijk? Bel ons dan gerust.

Gratis SLA bij geheugen upgrade

Om de gekte van de komende maand(en) te trotseren is het slim om te upgraden. Voorkom dat je webshop offline gaat en je daardoor omzet misloopt. Twijfel je? Neem het zekere voor het onzekere en kies voor extra resources en je ontvangt een gratis SLA upgrade. Gaat je webshop toch offline, dan kun je ons altijd bellen met je verhoogde SLA. Met een SLA 7 profiteer je iedere dag tussen 9.00 – 21.00 van snellere support en meer ondersteuning. Met een SLA 8 is dit zelfs 24 uur per dag! In de tabel hieronder een overzicht van de extra voordelen die bij een SLA 7 over hoger horen.

SLA
Monitoring