Drie ingrediënten voor een succesvolle webshop

3 ingrediënten voor een succesvolle webshop

Je hebt een geweldig idee in handen en bent klaar om de online markt te veroveren. Of je bent al in het bezit van een webshop en bent klaar om het bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Dat klinkt als muziek in de oren. Maar heb je goed nagedacht over wat jouw webshop allemaal nodig heeft om dit te realiseren?

Het klinkt allemaal vrij eenvoudig om een webshop te beginnen; registreer een pakkende domeinnaam, kies een platform om een webshop in te (laten) bouwen en kies bijpassende hosting. De lage overhead van een webshop zorgt voor een kleine toegangsdrempel – geen hoge huurkosten zoals bij een fysieke winkel.

In werkelijkheid blijkt het beginnen of runnen van een goede webshop vrij moeilijk, en het is nog moeilijker om deze naar een hoger niveau te tillen. Voor succes moet je shop gebruiksvriendelijk zijn, goed gevonden worden door zoekmachines en converteren.

Uit onze ervaring kunnen wij stellen dat een succesvolle webshop berust op drie pijlers: een goed gebouwde webshop, goede hosting en een bijpassende marketingstrategie. In deze blog behandelen we de 3 ingrediënten die helpen om van je webshop een succes te maken.

De onderwerpen die we in deze blog bespreken:

Meer dan vijftien jaar ervaring in e-commerce.

Met meer dan vijftien jaar ervaring in e-commerce hosting kunnen we gerust stellen dat we alles al voorbij hebben zien komen. Door de jaren heen hebben we webshops zien opstaan, groeien en vallen. We delen graag de kennis en inzichten die essentieel zijn voor een stabiele basis van een succesvolle webshop. Uit onze ervaring staan er 3 ingrediënten aan de basis voor een succesvolle webshop.

Kies het juiste e-commerceplatform.

Zoals er vaak over e-commerce gepraat wordt, zou je bijna denken dat het een volledig geautomatiseerd bedrijfsmodel is zonder dezelfde uitdagingen als bijvoorbeeld een fysieke winkel. Maar dat is niet de waarheid. In feite is e-commerce net zo uitdagend als elk ander type bedrijf. Soms zelfs uitdagender omdat je afhankelijk bent van één variabele: een platform van een derde partij.

Om een webshop te beginnen, moet je gebruikmaken van een platform van derden, bijvoorbeeld WordPress, Magento of Shopware. Natuurlijk is het ook mogelijk om producten te verkopen via een op maat gemaakte webshop, maar om snel te kunnen schalen, is een van deze platforms wenselijk.

Aan alle platforms zijn kosten verbonden. Wat betekent dat je ervoor moet zorgen dat je de kosten van een e-commerceplatform kunt dragen voordat je begint aan de bouw van de webshop.

Vaak starten mensen een webshop met het idee dat het een makkelijke manier is om geld te verdienen, maar niets blijkt minder waar. Ook het starten van een webshop kost bloed, zweet en tranen. Je moet een proces doorlopen van het (laten) bouwen van de webshop, bezoekers genereren, de webshop optimaliseren zodat bezoekers tevreden blijven en uiteindelijk klant worden. Bij het bouwen van de webshop worden vaak dezelfde fouten gemaakt, bijvoorbeeld: een te klein budget, geen inzicht in de doelgroep of een niet te halen deadline. Het resultaat? Een webshop die niet goed functioneert. Problemen die op korte termijn niet direct zichtbaar zijn, maar op lange termijn hun tol eisen.

Doe onderzoek: welk e-commerceplatform past bij jouw wensen en budget.

Neem daarom de tijd om onderzoek te doen naar elk van de platforms die je overweegt. Bel met het ontwikkelbureau of de hostingpartij en laat je volledig informeren over alle plus- en minpunten. Zorg ervoor dat je volledig begrijpt waarvoor je je aanmeldt en bevestigd voor jezelf dat de functionaliteiten die nodig zijn om van de webshop een succes te maken aanwezig zijn. Kies vervolgens het e-commerceplatform dat aansluit bij jouw wensen en budget.

Dezelfde zorgvuldigheid is van toepassing op het selecteren van de hostingpartij. Het laatste wat je wil is alle moeite doen om het juist e-commerceplatform te selecteren, om vervolgens problemen te krijgen met de servers van de hostingpartij.

Het gekozen e-commerceplatform en de hosting ervan werken nauw met elkaar samen. Het een werkt niet zonder het ander: zonder e-commerceplatform geen hosting en zonder hosting geen e-commerceplatform.

Hosting het fundament van jouw e-commerce succes.

Een snelle en veilige omgeving is van cruciaal belang voor een succesvolle webshop. Hosting speelt een hoofdrol bij de snelheid en veiligheid van je shop. Vaak wordt laat in het ontwikkelproces een hostingpakket gekozen, waarbij gekozen wordt voor budget-hosting en waarbij niet wordt gelet op de technische specificaties. De misvatting dat hosting het minst belangrijk is, ‘want het levert niks op en kost al