Het kiezen van een goede domeinnaam

Het kiezen van een goede domeinnaam

Bij het opzetten van een website of webshop heb je minimaal twee diensten nodig; hosting en een domeinnaam. De domeinnaam is de link/URL van je website. In het geval van onze website is dat skyberate.nl. Daarnaast heeft een website ook webruimte nodig, onder andere voor het opslaan van je site bestanden maar ook voor je database. In dit artikel gaan we het alleen niet over hosting hebben, maar over een domeinnaam. Het is erg belangrijk om de keuze voor een domeinnaam weloverwogen te maken. Maar waar moet je allemaal rekening mee houden? In dit artikel gaan we in op de afwegingen bij het kiezen van een góéde domeinnaam.

Wat we in deze blog bespreken:

Waaruit bestaat een domeinnaam?

Bij het verwijzen naar een domeinnaam, verwijzen we specifiek naar het onderdeel tussen www. en extensie (.nl). Ons domeinnaam is dus ‘skyberate’. In onderstaande afbeeldingen hebben een domeinnaam visueel ontleed:

Waaruit bestaat een domeinnaam

Zoals je ziet beschrijven we alleen wat er na www. komt. Het eerste gedeelte van de domeinnaam (www.) is voor iedereen hetzelfde. Wat er tussen www. en .nl staat is een uniek adres en dus bestaat er daar maar één van op de hele wereld. De domeinextensie (.nl), het laatste stuk van de domeinnaam, is niet uniek en ben je vrij in om uit te kiezen. Welke soort domeinextensies er allemaal zijn komen we later in het artikel op terug. Tijd om aan de slag te gaan.

Het kiezen van een goede domeinnaam

Met een domeinnaam bepaal je jouw unieke plek op het internet. Het zegt veel over je identiteit en het is voor je bezoekers vaak de eerste kennismaking met je bedrijf. Het is daarom van belang dat je een paar goede afwegingen maakt bij het kiezen van je domeinnaam. Met een domeinnaam en domeinextensie kun je de bezoeker een snelle indruk geven in wat jouw bedrijf doet.

Vindbaarheid

Een goede domeinnaam is van essentieel belang om gevonden te worden in de door jou gewenste gebieden. Om een voorbeeld te geven; de rijksoverheid kiest aan de hand van actuele campagnes gericht domeinnamen om te anticiperen op actuele in het nieuws gebrachte onderwerpen om zo proactief onderwerpen te bekrachtigen. Een goed voorbeeld hiervan is “BobjijofBobik.nl”. Het is verstandig om een soortgelijke strategie te hanteren om zo te anticiperen op toekomstige zoekopdrachten.

Hoger scoren in zoekmachines

Daarnaast is een domeinnaam goed voor de branding van je bedrijf. Het zegt namelijk iets over je uitstraling en draagt, indien juist gekozen, bij aan je SEO. Zo is de term Exact Match Domain (EMD) ontstaan. Een domeinnaam met exacte overeenkomst van een zoekterm. Voor een hosting bedrijf in Doetinchem zou dat hostingdoetinchem.nl zijn. EMD heeft minder invloed op de zoekresultaten als vroeger, maar draagt nog steeds bij aan de vindbaarheid van je bedrijf.

Betrouwbaarheid

Vertelt je domeinnaam wat je core business is (wat je doet of verkoopt), dan draagt dat ook bij aan het vertrouwen. Het uitstralen van een consistent beeld is belangrijk. Met als voorbehoud dat je zelf een merknaam kunt opbouwen, maar dan moet je wel echt goed zijn. Daarnaast kan je nog extra kracht bijzetten door te kiezen voor een Uitgebreid SSL-certificaat (EV). Met een EV-certificaat is je volledige bedrijfsnaam nog eens duidelijk zichtbaar in een groene balk, naast de URL van je website. Uit onderzoek van DevOps.com, onder 350 respondenten, blijkt dat consumenten en bedrijven sneller zaken doen met een bedrijf dat gebruikt maakt van een EV-certificaat. De belangrijkste resultaten uit dit onderzoek zijn: