SEA Vs. SEO.

Je positie in de zoekmachines is erg belangrijk, meer traffic zorgt voor een hogere conversie. De keuze of combinatie tussen Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA) kan voor een webshop eigenaar erg lastig zijn. In dit artikel gaan we jou precies vertellen hoe je deze twee goed kunt inzetten!

Het verschil tussen SEA en SEO

Om een keuze te kunnen maken is het allereerst natuurlijk belangrijk om te weten wat het verschil is tussen deze twee. SEA staat voor Search Engine Advertising, wat dus betekend dat je gaat adverteren in de zoekmachine. Daarentegen staat SEO voor Search Engine Optimization, wat betekend dat je jouw plek in de zoekmachine gaat optimaliseren.

 

Betaalde advertenties op Google

Veel nieuwe websites besluiten direct voor een Search Engine Advertising campagne te gaan, je hebt dan namelijk snel zichtbaar resultaat in de vorm van meer bezoekers; maar is dit wel zo slim? Meer bezoekers staan namelijk niet altijd gelijk aan meer sales, wel kosten deze advertenties geld; de gemiddelde kosten per klik liggen namelijk rond de €2,20-. Daarnaast ligt de gemiddelde click through rate (CTR) op 1,9%, wat dus betekend dat nog geen 2 op de 100 mensen daadwerkelijk klikken. Al met al komt er dus op neer dat deze manier van adverteren alleen lonend is als je producten verkoopt met een hoge winstmarge.

De voor- en nadelen van Van SEO

+ Resultaten met SEO zijn, mits goed bijgehouden blijvend.
+ Verschil tussen betaalde en onbetaalde zoekresultaten zijn goed zichtbaar en betaalde “Ads” kunnen door mensen als negatief worden ervaren.
 Het kost veel tijd en moeite om op organische wijze hoger te ranken in Google.

De voor- en nadelen van Van SEA

+ Resultaten zijn direct zichtbaar.
+ Je kunt je doelgroepen goed targetten.
+ Mits de efficiency van de resultaten goed worden bijgehouden kun je met gerichte campagnes veel gerichte resultaten boeken
+ SEA is uitermate geschikt voor gerichte acties
 Search Engine Advertising kan prijzig zijn, afhankelijk van de zoektermen.
 Wanneer de campagne afloopt ben je weer terug bij af, je bouwt niks op.

Voor directe traffic is SEA zeker een goeie oplossing, maar vergeet op dat moment niet om tijd te besteden aan SEO. Een SEA campagne is namelijk tijdelijk, een goed bijgehouden SEO is blijvend.

Uiteindelijk adviseren we daarom om zowel te investeren in zoekmachine optimalisatie als zoekmachine advertenties; bovendien kun je door middel van SEA resultaten je SEO aanpassen. Succesvolle zoekwoorden uit je SEA-campagne zijn immers ook goed te gebruiken voor SEO-doeleinden.

Contact

Mocht je nog vragen hebben, neem dan contact met ons op. Dit kan via info@skyberate.nl of 0316-712000.